Daiņa Lesiņa keramikas izstāde Kāpnes

Daiņa Lesiņa keramikas izstāde Kāpnes

Raksturojot Daiņa Lesiņa radošo veikumu keramikas jomā, jāuzsver, ka viņa darināto priekšmetu primārā funkcija nav lietojamība, bet gan to spēja raisīt skatītājos emocijas, vēlmes, idejas un sapņus. Viņa mākslas darbi top plašā materiālu klāstā – tas ir māls, akmens masa, šamots un porcelāns.


Raupjākos materiālos darinātie Daiņa Lesiņa dekoratīvie keramikas veidojumi un trauku komplekti 20.gs.90. gados savā formu sacerē bija konstruktīvi būvēti un pārsteidza ar spožu, spilgti kontrastainu krāstoņu izmantojumu. Jau vēlāk, veidojot darbus, mākslinieks izstrādā pats savu, unikālu, inovatīvu māksliniecisku pieeju. Šie darbi raksturojami kā interjera dizaina objekti – lakoniskas, plastiskas un vienkāršas formas klusinātos krāsu toņos ar ģeometrizētu un fakturētu virsmas apstrādi, nezaudējot savu poētisko noskaņu.

Porcelāns kā materiāls mākslinieka daiļradē ieņem īpašu vietu. Par to liecina jau 2002. gadā sarīkotā personālizstāde galerijā XO, kad porcelāna darbi tika veidoti reljefajā “pate sur pate” tehnikā (no franču val. – “kārta virs kārtas”) un dekorēti ar angobas zīmējumiem. Šo savdabīgo keramikas apgleznošanas – “apaudzēšanas” tehniku, kura pirmo reizi tika lietota Sevras porcelāna fabrikā ap 1850. gadu, Dainis Lesiņš pilnveidojis savā skatījumā.

Tagad – izstādē „Kāpnes” – mākslinieks mūs pārsteidz atkal ar kaut ko jaunu. Šīs kolekcijas darbi veidoti no it kā smagnējās akmens masas, tomēr tie spēj radīt saistošu, vieglu un domu, jūtu un tēlu pasauli, runājot ar skatītāju pāri laikam un materiālam. Ar gravētajām zīmēm un pārdomātajām formām mākslinieks ieved sevis radītā pasaulē, reizē ļaujot skatītajam pašam aktīvi un radoši līdzdarboties darba uztverē.

Pats mākslinieks izstādes ideju raksturo šādi:
Kāpnes- pacelšanās virsotnē. Saikne starp zemi un debesīm. Šādi šo simbolu saprot gan materiālā, gan metafiziskā plānā. Tās var būt arī tilts starp pasaulēm un Pasaules koka sastāvdaļa. Kāpnēm ir divi virzieni- uz augšu un uz leju, un būtībā tās savieno trīs pasaules- pazemi (elli), virszemes pasauli (cilvēki) un debesis. Kāpnes atspoguļo arī hierarhiju dabā, dievu pasaulē, kā arī sabiedrībā. Misticismā kāpnes tulko kā tiekšanās ceļu uz svētajām zināšanām, pakāpenisku izaugsmi, pacelšanos citā līmenī, kā sarežģījumus šai ceļā un tādejādi „kāpņu” nozīme šeit saskaņojas ar „labirinta” nozīmi. Kāpņu pakāpienu skaits var simbolizēt izaugsmes un arī zināšanu līmeņus.

„Kāpņu” motīvs manos darbos parādās gan darbu uzbūvē, gan keramikas virsmas apstrādē ar gravējumu. Kāpņu elements nav apzināta kompozicionāla nepieciešamība, tā drīzāk ir iekšēja, ar ritmu un proporcijām, uz emocijām balstīta sajūta. Darbi tiek būvēti pakāpeniski, stāvu pa stāvam. Šāda struktūra raksturīga arī „Tiepšām” un „Opuncijām”.

„Tiepšas”- sievietes- skaistas, spītīgas, lepnas, maigas, gaisīgas...

„Opuncijas”- kaktusi ar lielām sulīgām lapām.

Gravējumi uz sausās keramikas drumstalas rada faktūras spēli ar savu spriedzi un ekspresiju, veidojot kā akmenī iecirstu rakstu. Grafiskie zigzagi, spirāles un līkloči ir kā deformētas kāpņu sistēmas. Līdzīgi kā cilvēki noslīpē un nodeldē šo ritmiski ikdienišķo lietu „kāpnes”, caur to piešķirot tām jaunu, jēgpilnu, ar enerģiju uzlādētu vērtību.

Komentāri (0)

Interesē šī tēma? Pievieno favorītiem!

Visi komentāri

Pievienot komentāru

 Reģistrējies

Translate

Šodien

2017. gada 16. decembrī Vārdadienas svin:

Autorizācija

Reģistrēties

Aizmirsi paroli?

e-jaunumi

Saņem portāla jaunumus e-pastā.

Izsaki viedokli

Vai Tu vēlies, lai sadaļa "Iegūsti ideālu figūru" tiktu atstāta arī pēc konkursa beigām?

Interesanti fakti

Uz McDonald’s Bic Mac maizītes ir vidēji 178 sezama sēkliņas

Pasākumi

Latvijas Mākslas akadēmijas Restaurācijas katedras izstāde IZGLĀB!

Izstāde „Izglāb!" tiek veltīta kultūras mantojuma saglabāšanas tēmai - profilaktiskajai konservācijai. ...