Pašaizsardzības teorijas daļa (tikai sievietēm)

Pašaizsardzības teorijas daļa (tikai sievietēm)

Viss, kas stiprina tavu ticību saviem spēkiem, reizē padara tevi spējīgu aizsargāt sevi, jo tu vari vairāk paļauties uz savām izjūtām un apzināties savu iespēju robežas. Lielākā daļa kustību padara mūs stiprākas un veiklākas, cilvēks iepazīst pats savu ātrumu un spēku, tāpēc paaugstinās viņa pašaizsardzības spējas.

Lielākā daļa sieviešu baidās staigāt vienas pašas vakaros vai naktīs. Mēs baidāmies no vīriešu uzbrukuma. Lielākai daļai no mums ir kādas metodes, kā „apkrāpt” apkārtni, lai neviens nepamanītu, ka esam vienas pašas un uz kurieni dodamies. Piemēram, ja tuvumā ir kāds pārītis, mēs mēģinām turēties viņu tuvumā, lai rastos iespaids, ka esam kopā ar viņiem. Braucot autobusā, mēs pieceļamies pēdējā brīdī, lai nestāvētu kājās un neizskatītos vientuļas, un atslēgas mums jau ir sagatavotas, lai mēs varētu ātri atslēgt durvis. Mēs domājam, ka piemānām citus, taču patiesībā ir gluži otrādi – mēs izstarojam nedrošību, kuru izjūtam.

Tradicionālā sievietes loma mums māca tikai uzmanīties un mēģināt izvairīties no iespējami bīstamām situācijām. Patiesībā mēs tā arī neuzzinām, kādas tad ir šīs bīstamās situācijas. Meiteņu audzināšanā iekļauta arī fiziskā aktivitāte, tā nav tik dabiska audzināšanas daļa kā zēniem. Lielāka uzmanība tiek pievērsta nevis spēkam un ķermeņa stratēģiskai izmantošanai, bet gan pievilcībai un lokanībai. Tāpēc mēs ne fiziski, ne psiholoģiski esam gatavas uzbrukumam.

Staigāšana vakarā pa ielu gan nav pati bīstamākā, visbīstamākās ir situācijas, atrodoties kopā jau ar vīrieti. Tās ir situācijas, kurās mēs esam kopā ar vīrieti, kurš mums būtībā patīk, kurš piedāvā mūs pavadīt uz mājām, izsaka komplimentus. Mums ir ieaudzināts, ka jābūt laipnām, jaukām, pretimnākošām. Mēs ticam, ka gan jau viss būs labi, ka viss atrisināsies un ka tie cilvēki, ar kuriem esam kopā, izjūt, ko mēs vēlamies, tieši tāpat kā mēs izjūtam to attiecībā uz viņiem. Visbiežāk tā arī notiek, taču ne vienmēr.

Bieži jāuzmanās tieši no vīriešiem, ar kuriem jau esam kādu laiciņu kopā, nevis no nepazīstamajiem, kuri iznirst no tumsas. Gandrīz vienmēr pirms uzbrukuma ir bijušas kādas pazīmes, kuras liecinājušas par to, ka kopbūtne ievirzījusies nepareizajā gultnē. Parasti mēs to esam ievērojušas, taču īsti neesam tam noticējušas.

Daļā gadījumu, kad uzbrukums sākas, mēs, nespēdamas valdīt pār situāciju, pakļaujamies vīrieša vēlmēm. Tieši tāpēc, ka lielākā daļa iespējamo bīstamo situāciju ir ikdienišķas, svarīgi ir iemācīties pakļauties uz savām izjūtām un spēt rīkoties, vadoties pēc tām. Ir svarīgi iemācīties izteikt, ko mēs gribam, un apzināties savu spēju robežu.

Kāpēc nepieciešams apgūt pašaizsardzību?
Apgūstot jebkuru pašaizsardzības veidu, mēs iemācāmies kaut ko par savu ķermeni un tā kustību iespējām. Mēs mācāmies pazīt tā spēku, mācāmies par koncentrēšanos, izturību un izlēmību. Ir prieks sajust ķermeņa iespējas, un, kad mēs drošāk apzināmies savu ķermeni, šī drošība atspoguļojas arī mūsu psihē: mēs kļūstam drošākas par sevi. Femisnistiskajā pašaizsardzībā ļoti daudz tiek strādāts psiholoģiskā līmenī. Tas nozīmē arī paskatīties acīs bailēm no vardarbības un uzzināt, ko sieviete varētu darīt, kā viņai iegūt pašpārliecību. Ideāli būtu strādāt gan psiholoģiski, gan fiziski, - tās ir vienas medaļas divas puses. cinas.jpg - 23.05 KB
Sievietēm, kuras ir rīkojušās, pretojušās, kliegušas vai izvairījušās no vardarbības, vēlāk ir vismazāk psiholoģisko seku.

Apziņa, kuru mēs iegūstam, strādājot ar savu ķermeni un psihi, un kura balstās uz vairīšanos no upura lomas, ir vērtīga arī jebkurā citā psiholoģiskā un sociālā aspektā. Tā ir sacelšanās pret pacienta lomu, kad mēs saskaramies ar veselības aizsardzības sistēmu.
Pašaizsardzību apgūt nav grūti, taču tas prasa laiku un pašdisciplīnu. Vissvarīgākais jebkurā situācijā ir izmantot veselo saprātu un apdomu. Tev jāsaprot gan fiziskā, gan emocionālā situācija, un jābalstās uz savām izjūtām. Dažreiz ļoti palīdz dažādi izdomāti stāstiņi, kustības, kas apmulsina uzbrucēju un dod iespēju no viņa attālināties.

Ja vakarā vai naktī tev jāiet garāks ceļš, tad izvēlies to ceļu, kas tev šķiet labāks, lai arī tālāks vai sliktāka seguma. Svarīgākais ir izvēlēties ceļu, pa kuru tu iesi, un tad sekot savam lēmumam. Labāk neatsaucies vīriešiem, kuri lūdz palīdzību, vai arī norādi viņiem uz citām palīdzības iespējām, ja izskatās, ka viņi nokļuvuši grūtībās. Skaidri apzinies, ko tu gribi, ja ej uz mājām kopā ar vīrieti.

Mums ir jāsasniedz apziņa, ka esam cilvēki ar vērtību tāpat kā visi citi. Mums jāzina, ko mēs gribam un jābūt pietiekoši stiprām, lai izteiktu savu viedokli. Mums jāuzdrošinās būt tām, kas mēs esam, ar to ķermeni, kas mums ir.

Pašaizsardzības paņēmieni
Ir daudz pašaizsardzības paņēmienu, kurus var apgūt sievietes. Piemēram, karatē, džiudžitss, aikido un feministiskā pašaizsardzība. Tā kā sievietes un vīrieši ir audzināti atšķirīgi, sievietes daudz mazāk nekā vīrieši ir mācījušies par fizisko spēku. Tradicionālie cīņas veidi, varbūt vienīgi izņemot aikido, ir visai vāji pielāgoti sieviešu vajadzībām. Kad vīrieši apgūst karatē, viņi jau iepriekš pazīst savu ķermeni kā cīņas instrumentu un tāpēc var turpināt attīstīt savu agresijas spēju. Sievietēm jāsāk mācīties bez iepriekšējas sagatavotības. Atšķirība starp minētajiem cīņas veidiem un feministisko pašaizsardzību ir tā, ka feministisko pašaizsardzību ir izveidojušas sievietes, par pamatu ņemot sieviešu situāciju un psiholoģiskās vajadzības. Feministiskā pašaizsardzība ir veidota kā aizsardzības forma, kas vērsta pret specifisko vardarbību, kurai visbiežāk tiek pakļautas sievietes – pret izvarošanu un ļaunprātīgu izmantošanu.

Sieviešu pašaizsardzības mācību mērķis nekad nedrīkst būt cīņa pret vardarbību ar vardarbību, - tas nav vardarbības problēmas perspektīvs risinājums. Mērķis ir iemācīties izmantot savu ķermeni, lai noturētu līdzsvaru, kad kāds mēģina mūs nogāzt no kājām, ātri kustēties visos virzienos, lai attālinātos, un kliegt. Protams, mēs varam nokļūt situācijās, kuras no mums prasa vairāk fiziska spēka un tāpēc feministiskajā pašaizsardzībā māca arī atbrīvošanās paņēmienus.

Sieviešu pašaizsardzības kursi paredzēti visa vecuma sievietēm, nekad nav par vēlu sākt sevi aizstāvēt! Latvijā šāda veida kursi notiek Krīzes centra „Skalbes” Atbalsta grupas telpās, Rīgas 45. vidusskolas telpās pie pasniedzēja Māra Rizga.

Pirms piesakies uz nodarbībām, izlasi zemāk norādītos pašaizsardzības padomus:
• atstāj mājās lietas, kuras nevēlaties pazaudēt;
• nēsā līdzi tikai nepieciešamos dokumentus; dokumentus un dzīvokļu atslēgas nēsā atsevišķi;
• sadali naudu pa vairākām kabatām, vēlams nenēsāt naudu bikšu muguras kabatās;
• nepieciešamības gadījumā esi gatava brīvprātīgi šķirties no kādas naudas daļas. Naudai izmanto ar rāvējslēdzēju aizdarāmas iekškabatas;
• iegaumē bankas karšu bloķēšanai nepieciešamo telefona numuru;
zelts.jpg - 19.71 KBnevajadzīgi neapkaries ar izaicinošām zeltlietām un citiem traucējošiem priekšmetiem;
• nēsā somu pusē kas atrodas tālāk no braucamās daļas;
• centies izvairīties no apģērba gabaliem, kuri ierobežo kustības vai arī var tikt izmantoti pret tevi, piemēram, šalle žņaugšanai;
speriens.jpg - 78.51 KBizvēlies kurpes ar cietām zolēm, lai vari paskriet vai iespert;
• tumšā diennakts laikā nenāk par ļaunu, apžilbinošs kabatas lukturītis. Arī tāds palīglīdzeklis kā asaru gāzes baloniņš, radīs drošības sajūtu;
• pārej laicīgi ielas otrā pusē, ja kāds tev seko, vai atrodies nepārskatāmā ielas daļā;
• aizsargājies ar visiem pieejamiem līdzekļiem: pūšamais dezodorants, smaržas, pildspalva, atslēgas, matu laka, konservu kārba, saritināta avīze, pelnu trauks, krēsls, sāls, pipari, zeme, smiltis utt.;
koz.jpg - 30.78 KB izmanto savu ķermeni kā ieroci. Ar zobiem tu vari kost (ausīs, kaklā, rokās). Ar pakausi vari taranēt uzbrucēja seju (ja tevi tur no muguras). Ar pirkstiem bakstīt acīs, ar īkšķiem spiest acis. Ar plaukstas pamatni var sist pa kaklu (šie sitieni var būt nāvējoši). Ar kājām vari spert. Bet ar elkoni sist pa galvu, kaklu;
• paziņojiet par notikušo policijai. To darot tu pasargāsi sevi no atbildības par uzbrucēja veselības stāvokli, kā arī policijas atsaucības gadījumā, citus cilvēkus no uzbrucēja tālākiem uzbrukumiem.




Komentāri (10)

Interesē šī tēma? Pievieno favorītiem!
Edgars
tomēr sieviešu cīņai ir viena ļoti pozitīva īpašība- neprognozējamība. Sievietes rīcību aizstāvoties ir daudz grūtāk prognozēt nekā vīrieša rīcību. Sievietēm ir piemēroti daudzi austrumu cīņu stili- ne tikai aikido, bet arī džiu džitsu, taekwondo, karatē u.c. Ja kādai ir interese par austrumu cīņu pamatu apgūšanu, apmeklējiet mājaslapu www.pasaizsardziba.1w.lv
20.01.2012. plkst. 18:47
salex
apmācu pašaizsardzību- bez smagiem fiziskiem treniņiem un pārgudriem paņēmieniem. 20 gadu pieredze. Reģistrācija un pieteikumi- salex@tvnet.lv. Maksa 5 Ls par stundu.
03.03.2010. plkst. 16:52
Nu tik zēni saturamies !!!
27.09.2007. plkst. 21:20
Bus japamaca, man jau tiik..
26.08.2007. plkst. 00:23
Interesanti uz kā lai patreneejas ;))
25.08.2007. plkst. 20:54

Visi komentāri

Pievienot komentāru

 Reģistrējies

Translate

Šodien

2019. gada 17. jūnijā Vārdadienas svin:

Autorizācija

Reģistrēties

Aizmirsi paroli?

e-jaunumi

Saņem portāla jaunumus e-pastā.

Interesanti fakti

Senos laikos ķīnieši izmantoja marihuānu, lai ārstētu dizentēriju

Pasākumi

Maš Maš sadarbojas ar Normundu Pauniņu un Andi Grīvu

Muzikālā formācija Maš Maš piedāvā savu jaunāko singlu “Tagad šeit”, kuru sarakstījis Gints Saulītis un Rolands Ūdris. Dziesmā dzirdams arī Normunds Pauniņš (Otra Puse) un Andis Grīva....