Multivitamīni

Multivitamīni

Vai lietot multivitamīnus ir efektīvāk, nekā ēst daudz augļus un dārzeņus?

Protams, lietojot tabletes, jums nav jānoņemas ar dārzeņu mizošanu un griešanu, tomēr pat vislabākās vitamīnu tabletes nekad nenodrošinās to labumu, ko sniedz pilnvērtīga un sabalansēta ikdienas ēdienkarte. Piemēram, multivitamīni nesatur šķiedras, kas palīdz gremošanas procesā, aizsargā pret vēdera aizcietējumiem un palīdz novērst resnās zarnas vēzi un sirds slimības. Tāpat multivitamīnu tabletes nesatur augu ķimikālijas – dabiskus elementus, kas organismam ir tikpat nepieciešamas, kā vitamīni un minerālvielas. Uztura zinātne joprojām ir relatīvi jauna, tāpēc zinātnieki pagaidām pilnībā nav pārliecināti par to, kuras, cik daudz un kādā veidā dažādas barības vielas un citas augu ķimikālijas dod vislabāko efektu mūsu organismam. Zinātnieki pat vēl nevar apgalvot, ka ir atklājuši visas pamata barības vielas. Tāpēc nepavisam nevar apgalvot, ka multivitamīnu tabletes aizstāj veselīgu un pareizu uzturu.

Ja ēdienkarte ir sabalansēta, vai papildus var lietot multivitamīnus?

Ideja nav slikta. Lai arī tādas nepietiekama uztura izraisītas slimības kā rahīts un skorbuts šodien tikpat kā nav sastopamas, ir dažas barības vielas, kuru nekad nevar būt par daudz. 400 mikrogrami folijskābes dienā ir sevišķi svarīgi sievietēm, kas plāno laist pasaulē mazuli, jo tā var samazināt risku iegūt mugurkaulāja šķeltni, turklāt jaunākie pētījumi liecina, ka folijskābe samazina risku saslimt ar sirds slimībām. Ja jūs dzīvojat ziemeļu apgabalos, kur ir maz tiešas saules ziemā, jums var pietrūkt D vitamīna organismā. Šis vitamīns palīdz uzsūkt kalciju, kas ir sevišķi svarīgs elements, kas stiprina visu cilvēka skeletu. Vairākums multivitamīnu satur gan folijskābi, gan D vitamīnu : 400 mikrogramus folijskābes un 400 starptautiskās vienības (IU) D vitamīna.

Vai ir nepieciešams uzņemt vairāk par ieteicamo E un C vitamīna daudzumu?

ASV Medicīnas institūts nesen laida klajā Ieteicamo Barības vielu devu sarakstu (RDA) E un C vitamīniem, tāpēc ir vērts aplūkot multivitamīnu iepakojumus, lai uzzinātu, vai tajos šo vitamīnu ir pietiekami daudz. Pieaugušām sievietēm ieteicamā C vitamīna dienas deva ir 75 miligrami, bet pieaugušiem vīriešiem – 90. Ja jūs esat smēķētājs, neatkarīgi no dzimuma jums uzturā jālieto vēl par 35 miligramiem vairāk C vitamīna. E vitamīna ieteicamā deva saskaņā ar jaunākajiem pētījumiem ir palielināta līdz vismaz 15 miligramiem dienā. Daži pētnieki uzskata, ka vajadzētu lietot vēl vairāk – vismaz 20 miligramus dienā. Šie zinātnieki balstās uz jaunākajiem pētījumiem, ieskaitot Hārvardas universitātes pētnieku eksperimentu, kura laikā tika atklāts, ka cilvēkiem, kas dienā uzņem 200 starptautiskās vienības (IU) E vitamīna, uz pusi samazinās risks saslimt ar sirds slimībām. Kas attiecas uz C vitamīnu, tas aizkavē daudzas slimības, sākot ar vēzi, beidzot ar kataraktu. Jaunākie pētījumi atklājuši, ka cilvēkam ir nepieciešams septiņas reizes vairāk C vitamīna, nekā ieteicamā dienas deva – lai iegūtu šo septiņas reizes lielāko devu, jums dienā vajadzētu apēst mārciņu saulespuķu sēklu un izdzert pusgalonu apelsīnu sulas, tāpēc multivitamīnu tabletes šajā gadījumā ir ļoti praktiskas. Pērciet tabletes, kas satur E un C vitamīnus, vai arī iegādājieties tos kā atsevišķus uztura bagātinātājus.

Vai vairāk vienmēr ir labāk?

Nē. Kopš multivitamīnu tabletes satur vairāk, nekā 100% no dienā ieteicamo vitamīnu daudzuma, jābūt ļoti uzmanīgiem, lai nepārdozētu, lietojot tos kopā ar citiem uztura bagātinātājiem. Pārāk lielas devas A vitamīna saista ar aknu bojājumu rašanos (dažos veikalos var iegādāties bagātinātājus, kas satur apmēram 25 000 starptautisko vienību (IU) A vitamīnu – šī deva var atstāt nopietnu iespaidu uz aknām). Karotīns pārāk lielās devās smēķētājiem dod papildus risku saslimt ar plaušu vēzi. Pārāk daudz cinka var aizkavēt ķermeņa spēju uzsūkt varu un vājināt imūnsistēmu. Pat par daudz C vitamīna – vairāk par 1000 miligramiem – vai izraisīt asiņošanu vēderā un diareju. Tāpat vajadzētu izvairīties no uztura bagātinātājiem, kas satur daudz mangāna un molibdēna, jo šīs vielas cilvēks pietiekamā daudzumā uzņem ar pārtiku.

Vai ir nepieciešams lietot vēl papildus kalcija uztura bagātinātājus?

Ja ikdienā ar pārtiku uzņemat pārāk maz kalcija – labi tā avoti ir piena produkti, kā arī ar kalciju bagātinātas sulas un graudaugi - , ieteicams lietot kalcija uztura bagātinātājus. Vairākums multivitamīnu satur ne vairāk par 130 miligramiem kalcija, kas ir neliela daļa no dienā nepieciešamā daudzuma. Dažas multivitamīnu tabletes satur līdz 450 miligramiem, bet šī iemesla dēļ tās ir lielas un grūti norijamas, turklāt organisms vienā reizē tik daudz kalcija nevar uzsūkt.

Komentāri (15)

Interesē šī tēma? Pievieno favorītiem!
sports
Labakei vitamini ir musu veikla FitnessPower.lv ienac apskaties liela izvle ir http://www.fitnesspower.eu/shop/lv/Sporta_uzturs
15.01.2014. plkst. 17:20
mamma
un cik tad mes lietojam svaigus augļus un dārzeņus? Ķīmiskais gurķis un tomāts, brokolis un puķukāposts no Spānijas.Daudzi cilvēki tic, ka viņi tiešām lieto pārtikā dārzeņus- kartupeļus un burkānus zupā...
27.01.2013. plkst. 20:59
Čendlers
sigule, neko tu no tiem augļiem neuzņemsi, tur tikai ūdens ir ;)
07.01.2008. plkst. 17:44
Es izvēlos augļus,dārzeņus un multivitamīnu sulas.
20.09.2007. plkst. 16:21
tikai augļus un dārzeņus ,
20.09.2007. plkst. 10:30

Visi komentāri

Pievienot komentāru

 Reģistrējies

Translate

Šodien

2019. gada 20. novembrī Vārdadienas svin:

Autorizācija

Reģistrēties

Aizmirsi paroli?

e-jaunumi

Saņem portāla jaunumus e-pastā.

Interesanti fakti

Dzerot ūdeni pēc ēšanas samazina skābju līmeni mutē par 61%

Pasākumi

Skūpsts zemei Pēteris Džigurs. Personālizstāde

Es skūpstu zemi,
Un tas Dvēseli balto,
Un savas mākslas gribu jūtu,
Kā savu dienu mākslinieks.
P.Džigurs...