Top 10 – Pasaules tilti

Top 10 – Pasaules tilti

Pirmajā brīdī šķiet, ka tilts ir tikai ceļa sastāvdaļa, kas ļauj mums ērti šķērsot citādi nepārvaramu šķērsli. Šīs cilvēka izgudrotās konstrukcijas ļauj mums nonākt no punkta A punktā B daudz ātrāk, līdz ar to tilts pamatoti tiek uzskatīts par ļoti noderīgu saprātīgā cilvēka sasniegumu.

Zinot šos faktus, protams, rodas jautājums - kāpēc cilvēkiem tik ļoti patīk apmeklēt šīs, būves?

Tilti atrodas visdažādākajās vietās – tropiskās ielejās, kalnu apgabalos vai vietās, kur nepieciešams savienot divus ļoti augstus punktus (brīžiem tik augstus, ka stāvot uz tilta ir grūti redzēt, kas atrodas lejā).

Tilts mums sniedz iespēju redzēt apkārtni no punkta, kurā citādi mēs nemaz nevarētu atrasties, ja šīs konstrukcijas nebūtu. Neaizmirstamie skati ir tas iemesls, kāpēc tilti tik ļoti mūs saista...

Mūsu sarakstā iekļautie tilti tajā iekļuvuši dažādu iemeslu dēļ, ne tikai ģeogrāfisko kritēriju pēc, kas gan arī ir ļoti būtisks faktors. Dažus esam iekļāvuši tāpēc, ka tie lieliski raksturo vēsturisko vietu, kurā uzbūvēti.

Daži šo godu izpelnījušies, jo iemieso sevī jaunākos tehnoloģiskos un arhitektūras sasniegumus. Tomēr, lai arī kāds būtu šis iemesls, mēs jums garantējam, ka šie tilti sniegs vēl nebijušas izjūtas, kuru dēļ ir vērts doties kaut vai uz otru pasaules malu.


10 – Clifton suspensijas tilts, Avon aiza, Bristole, Anglija

Clifton.jpg - 18.81 KB

Sākotnējā projektā šis tilts tika plānots kā masīva daudzpakāpju būve, kas lieliski papildinātu vietējo mazpilsētu, jo līdz tam brīdim pilsētiņas ievērojamākie objekti bija bibliotēka, vējdzirnavas un krogs. Tiesa, līdz tilta uzbūvēšanai projekts piedzīvoja ļoti daudz pārmaiņu, tomēr neraugoties uz to, šodien tas izskatās patiešām iespaidīgi.

Clifton tilta garums ir 450 metri un tas atrodas 85 metru augstumā virs Avon aizas ūdeņiem.

Tilts visu savu mūžu ir rūpīgi kopts un uzturēts, tāpēc satiksmei tas nav bijis slēgts nevienu dienu kopš iesvētīšanas 1864. gadā! Lai arī tilta apveidi var šķist mazliet vecmodīgi, tas lieliski ir piemērojies arī modernajiem laikiem. Pirmsākumos tas tika paredzēts zirgu satiksmei, bet šodien to gada laikā šķērso 4 miljoni automašīnu.

Kas gan apmeklē šo brīnumu tik bieži?

Pirmkārt - biologi, jo Avon aizā sastopamas ap 30 ļoti retas augu sugas.

Otrkārt - gaisa balonu entuziasti, jo katru gadu šajā apvidū notiek Starptautiskais Gaisa balonu festivāls.

Un treškārt - tūristi, kas uz šejieni dodas gan divu pirmo iemeslu dēļ, gan tāpēc, lai redzētu slavenāko tiltu Anglijā...

9 – Storebaelt tilts, The Great Belt, Zealand, Dānija

Storebaelt.jpg - 14.29 KB

Storebaelt tilts patiesībā sastāv no diviem tiltiem (austrumu un rietumu) un tuneļa, kas savieno divas Dānijas salas – Zealand un Funen.

Jāpiebilst, ka šis projekts izmaksāja lielu naudu (806 000 000USD) un to cēla 12 gadus, toties tā pabeigšana bija simbolisks notikums gan Dānijas, gan Eiropas Savienības mērogā.

Šis tilts ne tikai pirmo reizi savienoja Dāniju ar Zviedriju, bet arī ļāva ceļotājiem no Spānijas dienvidu krasta ar auto nokļūt Norvēģijas rietumu piekrastē, līdz ar to Eiropas kontinentu padarot vēl vienotāku.

Lielais Storebaelt tilta nozīmīgums slēpjas vairākos apstākļos - tā garums ir vairāki kilometri (tāpēc tas ir viens no garākajiem pasaulē) un abi tā torņi ir augstākās celtnes visā Dānijā.

Braucot pa austrumu tiltu no Zealand uz mazo Sprogo salu, pārņem neparastas izjūtas, jo raugoties apkārt, jūs redzat tikai Baltijas jūras plašumus!

8 – Kwai upes tilts, Mae Klong, Kanchanaburi, Taizeme

Kwai.jpg - 19.85 KB

Lai arī patiesībā šis tilts šķērso Mae Klong upi, tas savu nosaukumu ieguvis, pateicoties klasiskajai filmai par II Pasaules karu – „Kwai upes tilts”.

Šī neatbilstība tomēr ir sīkums, jo priekšplānā tomēr izvirzīta tilta vēsturiskā nozīme.

To uzbūvēja karagūstekņi Taizemes – Birmas dzelzceļa būvniecības laikā, jo japāņu invāzijas laikos bija nepieciešams jauns piegādes ceļš.

Projekta realizācijas laikā gāja bojā ne mazums strādnieku, kuru piemiņai izveidots gan Kara muzejs, gan Piemiņas memoriāls. 1945. gadā tiltu sabombardēja, bet pēcāk atkal atjaunoja.

Tilta celšanas brīdī Kanchanaburi tilts bija džungļiem bagāts apgabals. Arī šodien plašas džungļu teritorijas ir saglabājušās un piesaista daudz viesu.

Vietējie tūristiem piedāvā izjādes ar ziloņiem pa apkārtni, kuras ievērojamākais dabas objekts ir Pha That ūdenskritums.

7 – Firth of Forth tilts, Firth of Forth, Queensferry, Skotija

Forth.jpg - 15.96 KB

1879. gadā Skotija kļuva slavena ar sliktāko tiltu tajā laikā, jo tilts, kas šķērsoja Tay upi, iegruva un līdz ar to nebūtībā aizgāja seši vilciena vagoni ar 75 pasažieru dzīvībām.

Tomēr jau pēc trim gadiem vietējie iedzīvotāji paši izjuta kārtīga tilta trūkumu un viņus nodarbināja uzreiz divi jautājumi – kur būvēt garo tiltu un kā to uzbūvēt drošu, lai neatkārtotu pagātnes kļūdas?

Risinājums bija vienkāršs – gudri veidots projekts, pareizi izvēlēti materiāli un daudz naudas. Lai uzceltu tiltu, tika izmantotas 54 000 tonnu tērauda un 21 000 tonnu betona!

Tam laikam celtniecības izmaksas bija pasakaini augstas (veseli 15 miljoni USD), toties rezultātā tapa viens no iespaidīgākajiem tiltiem pasaulē.

Oficiāla atklāšana notika 1890. gadā un līdz pat šodienai stiprie Skotijas vēji tam nav nodarījuši ne mazāko ļaunumu.

Protams, šo tiltu grūti minēt starp skaistākajiem cilvēces tehnoloģiskajiem sasniegumiem, tomēr tā pamatīgums un apjomi atstāj iespaidu uz ikvienu.

6 – Akashi Kaikyo tilts, Akashi jūras šaurums, Kobe, Japāna

akashi.jpg - 22.98 KB

Akashi Kaikyo tilta celtniecība izmaksāja 4.3 miljardus dolāru, kas tolaik bija lielākā summa, kas jebkad izlietota suspensijas tilta būvniecībai.

1998. gadā, tilta pabeigšanas brīdī, tika uzstādīti vēl divi rekordi - tilts kļuva par garāko suspensijas tiltu pasaulē (apmēram 5km) un tā divi troņi - par augstākajiem tiltu torņiem.

Viens no sarežģītākajiem japāņu tiltu inženieru uzdevumiem bija izveidot tādu tiltu, kas spētu izturēt skarbos Japānas dabas apstākļus.

Pateicoties tauvu sistēmai ar kopgarumu 300 000km, tilts spēj izturēt vēju līdz 180 metriem sekundē un zemestrīces ar stiprumu līdz pat 8.5 ballēm pēc Rihtera skalas. Turklāt ļoti aizraujošs ir arī ceļojums pa to no Japānas cietzemes uz Awaji salu.

5 – Nopūtu tilts, Venēcija, Itālija

sighs.jpg - 60.08 KB

Riskējot sagraut jūsu romantiskos priekšstatus, mēs tomēr pateiksim, ka tilts savu nosaukumu nav iemantojis dēļ mīlētāju ciešanām vai tamlīdzīgu iemeslu dēļ.

Populāra leģenda vēsta, ka tilts ieguvis savu nosaukumu dēļ notiesāto ciešanu nopūtām inkvizīcijas laikā. Tomēr šis populārais stāsts, ko tik ļoti popularizējis slavenais 19. gadsimta dzejnieks Lords Bairons, nav patiess.

Nopūtu tiltu uzcēla ap 1600. gadu – tas bija laiks, kad inkvizīcija jau sen bija pagājusi un vienīgie cietumnieki, kas tika vesti pa šo tiltu uz pils cietumiem, bija sīki zaglēni.

Tas gan nenozīmē, ka šis brīnišķīgais baroka stila akmens tilts jums neizraisīs nekādas emocijas. Skats uz Venēcijas lagūnu caur tilta restotajiem logiem ir fantastisks, turklāt šis objekts ir ļoti nozīmīgs vēstures un kultūras piemineklis!

Vēlaties uz tiltu palūkoties no citas perspektīvas? Lūdzu, dodieties izbraucienā ar gondolu un aplūkojiet šo pieminekli no apakšas. Kas zina - uzaicinot kādā vasaras novakarē itāļu skaistuli šādā braucienā, jums var nākties mainīt vakara plānus pavisam patīkamā virzienā...

4 – Garabit viadukts, Truyere upe, Centrālais Masīvs, Francija

garabit.jpg - 10.53 KB

Garabit viadukts nav slavenākais Eifeļa torņa un Brīvības statujas karkasa autora Gustava Eifeļa darbs, jo, konkurence, kā redzat, ir solīda, tomēr tas noteikti jāpieskaita slavenā inženiera izcilākajiem darbiem.

Tilts, kas atrodas 120 metru augstumā virs Truyere upes, 1884. gadā, atklāšanas brīdī, bija augstākais pasaulē. Ļoti iespaidīgs bija arī tilta garums, tomēr vislielāko apbrīnu izpelnījās nevis šie rādītāji, bet gan savdabīgā un interesantā arhitektūra.

Eifelis izmantojis rūdīta tērauda troses, lai radīti stipru un izturīgu konstrukciju. Turklāt tolaik metāls nebija dārgs materiāls un to bija vieglāk apstrādāt salīdzinoši ar citiem materiāliem.

Tilta būvniecība prasīja tikai 5 gadus – 19. gadsimtam tas bija ievērojams sasniegums.

Tilts ir nozīmīgs arī ar to, ka tas ir viens no pēdējiem Eifeļa projektiem.

Piecus gadus pēc tilta uzcelšanas slavenais arhitekts un inženieris tika apsūdzēts krāpšanā sakarā ar Panamas kanāla būvniecības projektu. Pēc tās viņa karjera vairs nebija glābjama un līdz ar to Garabit viadukts paliek viens no pēdējiem Eifeļa izcilajiem sasniegumiem, kas kalpo kā dzīva liecība par izcilā 19. gadsimta inženiera mūžu.

3 – Alcantara tilts, Tagus upe, Toledo, Spānija

Alcantara.jpg - 24.01 KB

Pirmo reizi šo tiltu uzcēla jau mūsu ēras 98. gadā un inženieri kopā ar vēsturniekiem to uzskata par vienu no labākajiem joprojām saglabātajiem romiešu arhitektūras paraugiem.

Lai arī kopš pirmās uzbūvēšanas šis tilts vairākas reizes pamatīgi atjaunots, tā oriģinālās līnijas un struktūra joprojām saglabāta relatīvi neskarta, turklāt netālu esošās kapenes, kur atdusas tilta pirmais uzbūvētājs Caius Julius Lacer, ir dzīves piemērs par tilta izcelsmi.

Alcantara tilts ieved viesus Toldeo pilsētā, kurā čum un mudž no seniem un interesantiem vēstures pieminekļiem.

Romiešu cirka paliekas, Alcazar cietoksnis un gotikas stilā ieturētā Toledo katedrāle ir tikai daži objekti starp tiem, kas jums bez lieliskā tilta vēl būtu jāredz šajā apkārtnē.

2 – Bosfora tilts, Bosfora šaurums, Stambula, Turcija

Bosporus.jpg - 25.24 KB

Bosfora tilts tika uzcelts, lai savienotu Eiropas un Āzijas kontinentus un vienlaicīgi – arī Stambulas Eiropas un Āzijas daļas.

Jāpiebilst, ka tas bija pirmais starpkontinentālais tilts pasaulē. Tā atklāšana 1973. gadā nāca kā glābiņš turku kravas mašīnu šoferiem, kas pirms tam izmantoja pārslogoto prāmju sistēmu.

Šodien katru dienu garo tiltu šķērso apmēram 200 000 transporta līdzekļu un vietējā prāmju industrija nopietni saskaras ar klientu trūkumu.

Dzīve mums nesniedz daudz iespēju kā šī - ejot pa tiltu, no viena kontinenta nonākt otrā.

Tāpēc noteikti dodieties uz Stambulu, lai šādu unikālu iespēju izmantotu.

1 - Sidnejas Ostas tilts, Sidnejas Osta, Sidneja, Austrālija

sydney.jpg - 10.25 KB

Pirms Sidnejas Ostas tilta uzbūvēšanas vienīgie līdzekļi, kā nokļūt no pilsētas ziemeļu daļas uz aktīvo dienvidu daļu bija vai nu prāmis vai arī sarežģīta apvedceļu sistēma, kurā bija jāšķērso pieci tilti.

Lai arī pilsētnieku sajūsma 1932. gada martā, kad tilts tika atklāts, nebija nekas pārsteidzošs, neviens tolaik nevarēja paredzēt, ka šis objekts izpelnīsies tik grandiozu tūristu interesi.

Katru gadu Sidneju apmeklē miljoniem tūristu un tikai daži no viņiem tā arī neapskata šo unikālo arhitektūras pieminekli.

Sidnejas Operas tilts ir lielākais dzelzs arku tilts visā pasaulē.

Tilta apveidi ir patiešām aizraujoši, tomēr ne mazāk pasakains ir skats no paša tilta. Ekskursijas gida pavadībā uz tilta virsotni sākas ik pēc 10 minūtēm un ilgst trīs stundas, izmaksājot 70USD.

Lai arī cena pirmajā brīdī šķiet par augstu, skats no tilta virsotnes uz Sidneju ir tā vērts.

Komentāri (37)

Interesē šī tēma? Pievieno favorītiem!
Raimonds
Es Dzivoju Skotija un to dzelscela tiltu biezi esu redzejis un ka saka braucis vinam garam jo netalu no vina atrodas ari autobraucejiem tilts.Skats vispar iespaidigs,man patik vispar vina arhitektura,un vinu var redzet no dazam vietam vairaku kilometru ataluma.
31.12.2014. plkst. 13:26
Normunds
Esmu vairakkart braucis par danijas tiltu .neka diza nesaskatiju.nebiju agrak neko tadu redzejis .laikam jau tapec nejutos izbrinits jo vienkarsi ustveru to ka cela sastavdalu.esmu to redzejis gan saulaina gan lietaina laika.un ari vejaina kad juti ka masinu sak supot.
11.06.2011. plkst. 14:41
Nu musu Dienvidu tilts skiet parspes sos visus:)
26.04.2008. plkst. 17:23
Esmu braukusi pār Dānijas Storebaelt tiltu. Jāatzīst skats paverās vienkārši lielisks. pirmajā brīdī liekas, ka tilts vienkārši ved uz nekurieni - JŪRĀ, bet kad nobraukts aptuveni 1km vai 2km tad jau var saskatīt blāvu dānijas krastu! mums paveicās, jo braucām izcili saulainā un skaidrā dienā! un kad tuvojas Dānijai pavērās sireālistisks skats - viss krasts ir vienos vienīgos vēja ģenerātoros! nevar ne izskaitīt - pasakaina vieta!
22.01.2008. plkst. 18:47
man patīk venēcijas mazie tiltiņi. skaisti un forši. lielo tiltu vidū stāvēt b;utu varen baisi. bet skaisti :)
22.01.2008. plkst. 17:22

Visi komentāri

Pievienot komentāru

 Reģistrējies

Translate

Šodien

2017. gada 18. oktobrī Vārdadienas svin:

Autorizācija

Reģistrēties

Aizmirsi paroli?

e-jaunumi

Saņem portāla jaunumus e-pastā.

Izsaki viedokli

Vai Tu vēlies, lai sadaļa "Iegūsti ideālu figūru" tiktu atstāta arī pēc konkursa beigām?

Interesanti fakti

Divi no septiņiem pasaules brīnumiem atrodas Anatolijā, Turcijā: Artemis templis Ephesus un Halicarnassus mauzolejs Bodrum

Pasākumi

Noklausies Lienes Šomases pašas sacerēto dziesmu

Šī gada jūnijā nāca klajā Lienes Šomases pirmais dubultais solo albums “Vārdos nepateiktais”, kurā ir apkopotas 10 jaunas dziesmas ar DVD pielikumu ar Lienes videoierakstiem no TV...