Top 10 – Pilsētas riteņbraucējiem

Top 10 – Pilsētas riteņbraucējiem

Pasaulē ir daudz lielisku pilsētu, kur jūsu riteni nozags acumirklī, un ir daudz lielisku pilsētu, kur ar velosipēdu var gūt daudz brīnišķīgu iespaidu.

Piemēram, Ņujorkā tāpat kā tepat pie mums Rīgā jums savs braucamais gandrīz vai ir jāpieslēdz pie strāvas, lai pasargātu to no tā iekārotāju nagiem. Tomēr vienlaikus Ņujorka riteņbraucējam dāvā patiešām brīnišķīgas emocijas, tikai ar vienu noteiktumu - jums visu laiku ir jābūt kustībā, nemitīgi pārvietojoties no vienas vietas uz otru (pat ja tas prasa svīšanu, sakliegšanos ar gājējiem un autovadītājiem, kā arī nogurušus muskuļus).

Divriteņiem piemērota pilsēta ir tāda, kur izveidoti daudzi riteņbraucēju celiņi un takas, un, kas ir pats svarīgākais, tie visi savā starpā ir savienoti un iekļaujas pilsētas galvenajās transporta plūsmās. Citiem vārdiem sakot – riteņbraukšana organiski iekļaujas pilsētas ikdienas dzīvē.

Lūk, mūsu 10 izvēlētās pilsētas velosipēdistiem.


10 – Monreāla, Kvebeka

monreal.jpg - 20.48 KBMonreāla divreiz ir izpelnījusies specializētā riteņbraucēju žurnāla "Bycikling Magazine" galveno balvu kā riteņbraucējiem piemērotākā pilsēta - īpaši iesakām Lachine kanlāla velosipēdu celiņu

Lai arī Monreālas ielu segums uz kopējā fona ir patālu no ideālā stāvokļa, tā tomēr ir un paliek viena no draudzīgākajām Ziemeļamerikas pilsētām pasaulē. Apmēram 300 km labi uzturētu celiņu un taku, izveidots ceļa zīmju un norāžu tīkls, kā arī atsaucīgie cilvēki padara šo Kanādas pilsētu riteņbraucējiem pat vieglāk pārskatāmu, nekā autobraucējiem.

Pilsēta, kas divas reizes ir izpelnījusies galveno balvu žurnāla Bicycling Magazine aptaujā par velosipēdistiem piemērotāko pilsētu Ziemeļamerikā, jums patiks ļoti, ja vien jums netraucē visur novietotās automašīnas un visai bieži sastopamie velosipēdu zaglēni.

Interesantākais maršruts: Lachine kanāla velosipēdu celiņš. Šī salīdzinoši īsā, 16 kilometrus garā taka gar Lachine kanālu, kas ved līdz pat St. Louis ezeram un Monreālas vecpilsētai, kur St. Lawrence upe sadala Monreālas salu.

9 – Ņujorka, ASV

boro.jpg - 29.4 KBJa esat Ņujorkā un turklāt riteņbraukšanas piekritējs, nepalaidiet iespēju peidalīties slavenajā Five Boro velobraucienā, kas ved cauri 5 Ņujorkas rajoniem 75 km garumā pilnīgi bez satiksmes, piesaistot vairāk nekā 30 000 braucēju

Starp visām šī saraksta pilsētām Ņujorka joprojām atrodas labas velosipēdu infrastruktūras izveides procesā, jo metropolē ar 8 miljoniem cilvēku divriteņu zādzību skaits un drošība uz ceļiem ir ilgtermiņa problēmas. Tomēr ir prieks redzēt, ka šajā slavenajā pilsētā lietas iet tikai uz labo pusi, jo katru gadu tajā tiek atklātas 400 līdz 500 velosipēdu celiņu, savukārt līdz 2009. gadam ir plānots izveidot taku tīklu ar kopējo garumu 700 kilometri.

Vairākās vietās izveidotas no kopējās transporta plūsmas pilnīgi neatkarīgas takas. Katru dienu Ņujorkas riteņbraukšanas infrastruktūru izmanto apmēram 130 000 velosipēdistu. Lai arī kādam varētu likties, ka tādi betona džungļi šim nolūkam ir nepiemēroti, infrastruktūras uzlabošana tomēr pakāpeniski risina galveno problēmu – drošību.

Interesantākais maršruts: Five Boro velobrauciens. 2007. gadā tas nosvinēja savu 30. jubileju. Sacensību maršruts ved cauri pieciem Ņujorkas rajoniem un tajā piedalās ap 30 000 braucēju, padarot to par lielāko pilsētas velobraucienu ASV. Distances kopējais garums – 75 kilometri (pilnībā bez satiksmes).

8 – Sanfrancisko, ASV

sanfranc.jpg - 26.52 KBĪstam riteņbraucējam vismaz vienreiz mūžā jāšķērso uz velosipēda Zelta vārtu tilts Sanfrancisko, ASV - šādu iespēju piedāvā daudzas vietējās velosipēdu nomas kompānijas

Nav šaubu – ir pilsētas, kas pēc klasiskajiem standartiem riteņbraucējiem ir vēl draudzīgākas, tomēr Sanfrancisko kalnainas reljefs un lieliskā infrastruktūra padara šo pilētu par ļoti interesantu aktīvās atpūtas cienītājiem. Tikai iedomājieties sevi traucamies pa pilsētas daudzajiem pakalniem - šādas iespējas pasaulē ir tikai retās vietās.

Tiesa, ja esat parasts pilsētnieks, kas tikai vēlas apskatīt šo lielpilsētu, varat neuztraukties – riteņbraukšana jau sen ir iekarojusi stabilu vietu Sanfrancisko transporta sistēmā, tāpēc katru dienu ar divriteni šeit pārvietojas līdz par 40 000 cilvēku.

Interesantākais maršruts: Golden Gate (Zelta vārtu) tilts. Pēc tā šķērsošanas noteikti turpiniet ceļu uz ziemeļiem, braucot pa Tiburon apvedceļu, kas piedāvā veselus 45 kilometrus ar lieliskiem skatiem okeāna līcī un piekrastes kalnos.

7 – Sandjego, ASV

sandiego.jpg - 22.11 KBJa apmeklējat visu iespēju zemi ASV un nokļūstat Sandjego, noteikti dodieties izbraucienā ar velosipēdu pa Bayshore velosipēdistu celiņu, kas 35 km garumā ved uz Sandjego līci

Maigais klimats, aizraujošās okeāna ainavas un 1300 kilometri velosipēdu celiņu padara Sandjego par riteņbraucēju paradīzi. Kā saka Kathy Keehan (Sandjego apgabala riteņbraucēju biedrības direktore), no ikviena pagalma pilsētā ved celiņš, kas ļauj nokļūt līdz kanjonam un Hodges ezeram.

Pretstatā citām pilsētām, kur tiek veikti vērienīgi riteņbraukšanas infrastruktūras izveidošanas un uzlabošanas darbi, Sandjego riteņbraukšana jau gadiem ir neatņemama pilsētas dzīves un atmosfēras sastāvdaļa.

Interesantākais maršruts: Bayshore velosipēdu ceļš, kas ved 35 kilometru garumā gar Sandjego līci.

6 – Barselona, Spānija

barcelona.jpg - 31.72 KBBarselona ir nopietni nolēmusi atslogot pilsētu no automašīnām un pievērst pilsētas iedzīvotājus un viesus ekoloģiskākam pārvietošanās līdzeklim - velosipēdam

Līdzīgi kā Ņujorka, arī Barselona pēdējos gados daudz strādā pie tā, lai savu vidi padarītu dabai draudzīgāku, veicot plašus pasākumus riteņbraukšanas infrastruktūras uzlabošanai. Pilsētā ir izveidots tā sauktais "zaļais gredzens” apkārt centram, kurā ietilpst ap 100 velosipēdu staciju, kas funkcionē kā sabiedriskais pakalpojums, ļaujot cilvēkam jebkurā no tām paņemt divriteni un jebkurā no tām arī to atstāt. Cīnoties pret velosipēdu zagļiem, Barselona būvē pazemes divriteņu stāvvietas.

Interesantākais maršruts: Barselonas piekrastes zona. Velosipēdu celiņi stiepjas cauri visām Barselonas pludmalēm. Braucot, centieties raudzīties uz ceļu, jo pludmalēs redzamās spāņu meičas viegli var novērst uzmanību....

5 – Berlīne, Vācija

berlin.jpg - 27.44 KBAnaloga Berlīnes mūra velosipēdu maršrutam nav nekur pasaulē - 160 km gar bijušo "nāves līniju" padara šo maršrutu par vienu no oriģinālākajiem pasaulē

No apmēram 3,4 miljoniem Berlīnes iedzīvotājiem automašīna pieder mazāk nekā pusei. Tieši šī iemesla dēļ riteņbraukšana ir kļuvusi par neatņemamu pilsētas dzīves sastāvdaļu, ko cenšas attīstīt arī Vācijas galvaspilsētas vadība.

Tā kā Berlīnē ir daudz parku un pilsētas mežu, velosipēdistu takas netraucē ietvēm un ielām. Pēdējo 10 gadu laikā riteņbraucēju skaits Berlīnē ir dubultojies. Mērija 2016. gadā plāno pabeigt projektu, pēc kura realizācijas visi velosipēdistu celiņi būs savstarpēji saistīti vienā tīklā, kas savienos pilsētas centru ar visām priekšpilsētām.

Interesantākais maršruts: Berlīnes mūra trase. Nesen izveidotā (izmaksāja 6 miljonus USD) trase ved pa bijušā Berlīnes mūra trajektoriju apmēram 160 kilometru garumā, atspoguļojot Aukstā kara nostaļģiju. Dažādās savrupmājas, vistu fermas un zirgu staļļi kopā ar citām ēkām gar bijušo „nāves līniju” padara šo maršrutu par vienu no oriģinālākajiem pasaulē.

4 – Sietla, ASV

sietla.jpg - 99.63 KBSietlas velosipēdu celiņš Burke - Gilman ved gar kanālu un Vašingtona ezeru

Būdama viena no labākajām riteņbraukšanas pilsētām pasaulē, Sietla piedāvā saviem iedzīvotājiem un viesiem interesantas riteņbraukšanas arhitektūras būves.

Viens no pēdējiem jaunumiem ir brīnišķīgais velosipēdu tilts pāri 25. lielceļam, turklāt projekta stadijā ir vairāki tuneļi zem maģistrālēm, kā arī pazemes riteņu parks. Ļoti interesants pasākums ir Velo Swap – ikgadējā velosipēdu izsole, kas ietilpst Ekoloģiskās nedēļas ietvaros.

Interesantākais maršruts: Burke – Gilman velosipēdu celiņš. Braucot garām Vašingtona ezeram, šī taka ved apmēram 150 kilometrus pa Sietlas plašumiem, iekļaujoties 230 kilometrus apjomīgajā King County taku sistēmā.

3 – Kopenhāgena, Dānija

kopenhagen.jpg - 57.09 KBKopenhāgenā teju katram iedzīvotājam ir savs velosipēds, bet pilsētas viesi to var ērti iznomāt kādā no velosipēdu nomas punktiem

Apveltīta ar augstas dzīves kvalitātes reputāciju, Dānijas galvaspilsēta ir arī ļoti draudzīga saviem riteņbraucējiem. Atšķirībā pat no labākajām Ziemeļamerikas pilsētām, šeit riteņbraukšanas taku sistēma gandrīz pilnībā ir atdalīta no transporta sistēmas un tai ir sava neatkarīga zīmju sistēma.

Viens no pilsētas rajoniem (Christiana) pat ir vispār brīvs no automašīnu satiksmes! Kopenhāgenā ir izveidots arī pasaulē veiksmīgākā publiskā velosipēdu sistēma. Lai arī ikvienam dānim ir velosipēds, tūristi un tie, kam tā tomēr nav, par simbolisku iemaksu var noīrēt divriteni kādā no nomas punktiem un, atdodot to atpakaļ jebkurā punktā, šo iemaksu dabū atpakaļ.

Interesantākais maršruts: Velosipēdu ceļš starp Kopenhāgenu un Berlīni. Pateicoties izcilajai riteņbraukšanas infrastruktūrai, Dānija patiks ikvienam velosipēdistam. Un 500 kilometrus garais ceļš starp divām velosipēdu metropolēm Eiropā ļaus pavadīt patiešām fantastisku atvaļinājumu.

2 – Portlenda, ASV

portland.jpg - 80.21 KBPateicoties Portlendas draudzīgajai attieksmei pret riteņbraucējiem, veidojot velo celiņus un speciālus velo bulvārus, izplūdes gāzu līmenis pilsētas atmosfērā ir pat zemāks kā 90-jos gados...

Portlenda ir unikāla visā ASV mērogā, jo, ka visās lielvalsts lielpilsētās kaitīgo gāzu emisijai ir tendence pieaugt, Portlenda ir vienīgā vieta, kur tā samazinās. Turklāt šo izplūdes gāzu daudzuma līmenis ir pat zemāks, nekā 90. gados! Tas ir noticis, lielā mērā pateicoties arī riteņbraukšanas kultūras augstajam līmenim, kas izveidojies pēdējos 10 gados.

Pastāvīgi veidojot jaunus riteņbraucēju celiņus, takas, bulvārus (vietas, kur auto plūsma tiek ierobežota, lai dotu priekšroku velosipēdiem) un divriteņu novietnes, pilsēta ir panākusi, ka velosipēdus ir iecienījuši visu vecumu cilvēki. Citiem vārdiem sakot, riteņbraukšana Portlendā ir kļuvusi par neatņemamu sociālās dzīves sastāvdaļu un cilvēki pret to izturas ar apskaužamu entuziasmu.

Interesantākais maršruts: Šeit tādu ir daudz. Iesakām celiņu, kas stiepjas 30 kilometru garumā no Austrumu krasta Esplanādes līdz Springwater Corridor trasei, sekojot Willamette upes straumei.

1 – Amsterdama, Nīderlande

amseterdam.jpg - 39.24 KBAmsterdamas dzīvē riteņbraukšana ir tik ļoti integrēta pilsētas dzīvē, ka to viennozīmīgi var uzskatīt par pasaules riteņbraucēju galvaspilsētu

Amsterdama nemainīgi šādos sarakstos ieņem 1. vietu. Būvētas 17. gadsimtā, Nīderlandes galvaspilsētas šaurās ieliņas un kanāli nesniedz daudz vietas automašīnām, tāpēc 40% satiksmes (pat policijas transportam, politiķiem un mātēm ar bērniem) veido velosipēdi.

Riteņbraukšana ir tik ļoti integrēta Amsterdamas dzīvē un kultūrā, ka , šķiet, visu tās iedzīvotāji spēj paveikt ar divriteni: bērni sēž uz speciāliem divriteņu sēdeklīšiem, pie katra velosipēda ir piestiprināts pārtikas grozs un ikviena skolnieka soma karājas pāri pakaļējai divriteņa riepai. Pateicoties lieliskajai infrastruktūrai un gleznainajām ainavām, Amsterdama viennozīmīgi ir pasaules riteņbraucēju galvaspilsēta.

Interesantākais maršruts: Amsterdamas ziemeļu daļa. Aiz Amsterdamas centrālās stacijas kursē bezmaksas prāmis, kas jūs nogādās minētajā pilsētas rajonā. No piestātnes miniet pedāļus uz austrumiem, kur redzēsiet klasisku holandiešu piepilsētas ainavu, kurā dominē fermas un dzirnavas.

Braukšana ar divriteni pilsētā mēdz būt ļoti apgrūtinoša. Ziemeļamerikā, piemēram, šai nodarbei piemērotas pilsētas ir saskaitāmas uz vienas rokas pirkstiem. Krietni labāka situācija ir pie mums, Eiropā, kur šim jautājumam ir pievērsta krietni lielāka uzmanība.

Tomēr iesakām ikvienam iegādāties divriteni – tā jūs saudzēsiet vidi un vienlaikus uzlabosiet savu veselību!

Komentāri (9)

Interesē šī tēma? Pievieno favorītiem!
Cerams, ka kādudien šajā sarakstā būsim arī mēs!
02.08.2008. plkst. 22:57
Latvija gan nav padomājusi par velsopēdistiem... :(
13.07.2008. plkst. 11:25
Vai kāds nezin, ko vairāk par veloceliņu Liepāja - Nida?
30.05.2008. plkst. 08:47
munamegi
Amsterdama varbūt ir pirmajā vietā velosipēdu skaita ziņā, bet braukt tur ir ļoti neomulīgi... Berlīne - jā, Hamburga arī - braucēju maz, celiņi iekārtoti.Luksemburga - tāpat kā Rīgā; Roma, Parīze - arī diez kas nav (centrā, protams).Bet no Rīgas tiešām labāk uz Jūrmalu - nav ne vainas...
23.02.2008. plkst. 14:09
Velopeeds
Nu galīgi šķībs tas tops. Kapēc tik liela asv lobēšana. Esmu dzīvojis štatos (vairākās pilsētās, štatos), nekur tie riteņmīnēji nebija manāmi. Vel mazāk veloceliņu. Uzreiz aiz Amsterdamas, otrajā vietā ir jebkura Šveices pilsēta, kas vienkārši ir ritņebraucēju paradīze, un trešajā vietā noteikti Zviedrija, jo īpaši Stokholma.
14.02.2008. plkst. 19:21

Visi komentāri

Pievienot komentāru

 Reģistrējies

Translate

Šodien

2019. gada 19. oktobrī Vārdadienas svin:

Autorizācija

Reģistrēties

Aizmirsi paroli?

e-jaunumi

Saņem portāla jaunumus e-pastā.

Interesanti fakti

Kosta Rikā nav armijas

Pasākumi

Dziedātāja Dido atgriežas ar jaunu albumu

Pēc piecu gadu pārtraukuma angļu dziedātāja Daido (Dido) izdevusi savu ilgi gaidīto trešo studijas albumu “Safe Trip Home”, kas Sony BMG apgādā no 24.novembra pieejams arī Latvijā....