Balāžs Kičiņi/ Balaz Kicsiny Kur un kad?

Balāžs Kičiņi/ Balaz Kicsiny
Kur un kad?

Astoņdesmito gadu sākuma ungāru glezniecībā dominēja dažādas jaunā ekspresionisma ievirzes – tīras, spilgtas un rotaļīgas krāsas, monumentāli un pozitīvām emocijām bagāti tēli.

Savukārt Balāžs Kičiņi un vairāki citi mākslinieki, kā Gābors Gerhēss, Pāls Gerbers, Ģula Jūliuss vai Ģerģs Kungls, strādāja vienkāršotā, raupjākā un brutālākā manierē, glezniecību izvēloties tikai kā vienu no darbības virzieniem.


Kičiņi 1982.gada darbs – divas fotoreālisma manierē gleznotas figūras, kas izgrieztas un novietotas telpā kā divdimensionālas skulptūras, bija kā priekšvēstneši viņa vēlākajām ekscentriskajām daudzfigūru instalācijām. Mākslinieks līdz astoņdesmito gadu beigām izkopa sev raksturīgo stilu pilnībā, darbiem vienmēr oscilējot starp skulptūru, objektu un instalāciju. Astoņdesmitajos gados pirmoreiz Kičiņi darbos parādās arī viens no nozīmīgākajiem simboliem viņa tēlu pasaulē – ogļrači. Skulpturālie objekti, kas radīti astoņdesmito un deviņdesmito gadu mijā: Ražošana turpinās, Ogļu šķirošana vai Galvenā pārvalde, industriālismu vēl vairāk izceļ. Deviņdesmito gadu sākumā ir radīta arī sērija portretu – parafrāžu par Tomasa Geinsboro darbiem, kuros attēla laukums ir aizpildīts ar oglēm, un ar ogļu kravu pildītas laivas, kas alegoriski apspēlē ceļojuma tēmu. Šī laika darbos ieviešas vēl citi Kičiņi daiļradei būtiski simboli: enkuri un sakrustoti veseri, kā arī parādās cilvēka augumā darinātas, ietērptas figūras – mistiski ceļotāji laikā vai cilvēka likteņa metaforas. Katrs Kičiņi darbs ir pieblīvēts ar simboliem, veidojot mulsinošu tīklu ar alūzijām uz kultūras un mākslas vēsturi. 1994.gadā radītā instalācija Ogļracis un mācītājs jeb Grēksūdze apvieno trīs mākslinieka deviņdesmito gadu daiļradei raksturīgus tēlus: ceļu, lustru un stilizētu cilvēka figūru. Sākumā cilvēku figūras atveido tikai divdimensiju manekeniem līdzīgi ģeometriski maketi, kas novietoti uz X-veida statīviem, savukārt 1998.gadā darbā Kapteiņa stāsts četrās ainās pirmoreiz tiek izmantota dabiska apjoma guļoša figūra jūrnieka uniformā, kam locekļi un galva aizvietoti ar enkuriem. Turpmākajos gados tā dominē Kičiņi daiļradē.

51.Venēcijas biennālē Ungārijas paviljonam Kičiņi izveidoja instalāciju kompleksu Eksperiments Navigācijā. Viena no Venēcijas biennāles instalācijām, Ziemas ceļš (Winterreise; 2005), būs apskatāma arī izstādē Rīgā. Šajā darbā mākslinieks pēta identifikācijas problēmas, determinācijas un nenoteiktības paradoksu telpā, tiešā un pretējā vektoriālā virziena metaforas. Ziemas ceļš aicina pievērst uzmanību izvēles situācijai, kādā nonāk sabiedrība fundamentālu pārmaiņu laikā. Tiek pārvērtēti jēdzieni par virzieniem, kas šķietami ir neapspriežami, ja runā par orientāciju telpā: labais un sliktais, pareizais un nepareizais. Kičiņi instalācija atspoguļo stāvokli, kad par absolūtu pieņemtā, bet faktiski relatīvā koordinātu sistēma palīdzību vairs nesniedz, un indivīds zaudē orientācijas spējas, ja paļaujas tikai uz veselā saprāta spriedumiem. Lielākā daļa Kičiņi izmantoto tēlu: priesteri, ogļrači, ūdenslīdēji un jūrnieki atrodas šādā duālā stāvoklī starp mūžīgo kustību un nekustīgu statiku. Figūras ir vai nu apstādinātas piespiedu stāvoklī, nokļūstot lamatās, vai arī sastindzinātas darbībā, atkārtojot vienu un to pašu žestu līdz bezgalībai, un tās, lai gan tiecas pārvietoties, vai nu paliek uz vietas, vai nemitīgi atgriežas izejas pozīcijā. Šī acīmredzami brīvā kustība fiziskajā telpā un kustības neiespējamība garīgajā dimensijā ir cilvēciskā stāvokļa metafora, līdzīga kā Šūberta Ziemas ceļā, uz ko atsaucas Kičiņi darbs: „Es atnāku kā svešinieks un kā svešinieks aizeju”.

Komentāri (0)

Interesē šī tēma? Pievieno favorītiem!

Visi komentāri

Pievienot komentāru

 Reģistrējies

Translate

Šodien

2017. gada 21. oktobrī Vārdadienas svin:

Autorizācija

Reģistrēties

Aizmirsi paroli?

e-jaunumi

Saņem portāla jaunumus e-pastā.

Izsaki viedokli

Vai Tu vēlies, lai sadaļa "Iegūsti ideālu figūru" tiktu atstāta arī pēc konkursa beigām?

Interesanti fakti

40% McDonald’s ieņēmumu nāk no „Happy Meals” pārdošanas

Pasākumi

Grupas “a-ha” solists Mortens Harkets atgriežas ar jaunu albumu

Norvēģu grupas “a-ha” līderis Mortens Harkets pēc 12 gadu pārtraukuma izdevis savu otro solo albumu “Letter From Egypt”....