Lolita Neimane: „Veselīga uztura pamatprincipus būtu jāmāca skolās”

Lolita Neimane: „Veselīga uztura pamatprincipus būtu jāmāca skolās”

Sākoties aukstākam laikam, arvien vairāk rodas vēlme savā ēdienkartē iekļaut siltus ēdienus. Ja mājās vēl kaut cik varam piedomāt pie ēdienu gatavošanas veida un tā, cik daudz taukvielu pievienot, tad darba dienās, ieturot pusdienas sabiedriskajās ēstuvēs, biežāk iznāk grēkot, jo tur piedāvātie ēdieni bieži vien peld taukos.

Atgriežoties pēc atvaļinājuma – darbā vai uzsākot mācības, daudzi ar prieku secina, ka aizvadītā vasara devusi rezultātu: vairāk kustoties un ēdot zaļumus, izdevies kaut daļēji atbrīvoties no liekajiem kilogramiem.

Taču kā šo nomesto svaru saglabāt turpmākajos mēnešos?

Cerot, ka atbildes uz jautājumiem noderēs ikvienam, IrLaiks.lv uz sarunu par veselību un diētu ietekmi aicināja diētas ārsti un RSU Uztura Akadēmiskās skolas direktori Lolitu Neimani!

-     Kas, Jūsuprāt ir labas veselības pamatnosacījumi?

-     Pirmkārt, tā noteikti ir laba pašsajūta, teiksim tā – kad cilvēks nedomā par to, ka viņam kaut kas traucē, kad viņam nekas nesāp, kad viņš var brīvi elpot un nedomāt par kaut kādām veselības problēmām, nejust tās traucējumus. Taču tajā brīdī, kad kaut kas sāk traucēt, kaut kas liek par sevi domāt, vienalga, vai tās būtu galvas, kuņģa vai muguras sāpes, tad jāsāk domāt par to, ka parādās kaut kādi veselības traucējumi.

-     Kas ir īsti veselīgs uzturs?

-     Veselīgu uzturu pavisam noteikti nevar raksturot pāris vārdos, bet mēģināšu pēc iespējas īsāk. Katrai valstij ir izveidoti tādi kā veselīga uztura pamatnoteikumi, un arī Latvijai tādi ir divpadsmit. Viens no tiem, no pirmajiem, ir tāds, ka veselīgam uzturam ir jābūt dažādam.

Lai kā arī patiktu gurķi vai kāposti, nevar pārtikt tikai un vienīgi no dārzeņiem, jo ir jābūt pārstāvētām visām produktu grupām, jo ir jāievēro tas, ko sauc par veselīga uztura piramīdu. Ievērojot to arī ir tāds pluss, ka cilvēkam izdodas uzņemt visu organismam vajadzīgo. Veselīgam uzturam nav jāsatur daudz tauku, sāls un cukura. Veselīgs uzturs nosaka to, ka ir nepieciešami pilngraudu produkti, ka ir pietiekamā daudzumā nepieciešami dārzeņi un augļi, pēc iespējas vietējās izcelsmes, tas būtu, dienā vismaz 400 – 500 gramu.

Iesaka skābpiena produktus un piena produktus. Iesaka pārāk neaizrauties ar gaļu un ir runa tiešām par labu, liesu gaļu, nevis par trekniem, sāļiem gaļas izstrādājumiem. Pamatā tam visam noteikti ir tas, lai būtu mazāk tauku, sāls un cukura – tas būtu tas kopējais sauklis. Lielāka dažādība, bet tas nenozīmē, ka tas noteikti ir dārgs uzturs.

Lai gan, protams, arī televīzijā stāsta, ka milzīgi pieaug inflācija un tā tālāk, bet var ēst arī veselīgi lietojot vairāk savus spēkus, nevis materiālos resursus. Piemēram, ieguldot darbiņu varam pagatavot un ēst savus salātus, nevis nopirkt jau gatavus veikalā. Var, piemēram, nomizot, sagriezt burkānus, kāpostus un pats tādus salātus sataisīt. Tas nu būtu tas pirmais, ko var izstāstīt par veselīgu uzturu. Protams, pie tā visa klāt arī ieteicams izvēlēties mājās gatavotu ēdienu, nevis pusfabrikātus, nevis produktus, kam derīguma termiņš ir, piemēram, 2 – 3 gadi

Īpaši populāri tagad mūsdienu jaunatnes vidū ir izvēlēties šos gatavos ēdienus, tajā skaitā lielos apmēros tas ir McDonalds restorāni. Kā likums bieži vien šie gatavie ēdieni satur ļoti daudz kaloriju – milzīgi daudz. Un, ja vēl pie šādas ēdienu izvēles klāt ir ne pārāk aktīvs dzīvesveids, tad ar visu to ļoti pieaug liekā svara problēma un Latvijā šobrīd arī pavisam maziem bērniem, jauniešiem un pusaudžiem tā jau ir diezgan nopietna problēma.

Būtu labi, ja veselīga uztura pamatprincipus mācītu jau skolā, citādi nākas izrunāt sausu muti, kamēr iestāsti, ka var ēst arī pēc sešiem vakarā un asinsgrupu diēta nav nekāds glābiņš! Jo ilgāk strādāju, jo vairāk redzu, cik samudžinātas ir zināšanas par diētām. Galvenais ir dabūt to klikšķi galvā — mainās domāšana par ēšanu, sāc darīt to pareizi, sāk mazināties svars. Protams, par fiziskajām aktivitātēm neaizmirstot.

-     Tātad, labāk būtu katram pēc iespējas mēģināt audzēt dārzeņus savā dārzā, tādejādi pasargājot sevi no gatavās pārtikas kalorijām, kas pie reizes būtu gan veselīgs uzturs, gan aktivitāte šo dārziņu kopjot?

-     Protams, visiem to ieteikt ir diezgan nereāli, jo visiem nav pieejami savi dārziņi, taču tiem, kam platība atļauj, tiem noteikti tas būtu labs ieteikums. Tomēr, labus dārzeņus, tos pašus burkānus, piemēram, var nopirkt arī tirgū, nevis safasētus veikalos, vai nopirkt jau gatavus salātus, kas sajaukti ar majonēzi jau turpat veikalā. Kam ir iespējas, kas var audzēt pats – tas, protams, ir ideāli. Gluži tā uz agrāro saimniecību jau arī laikam gluži nevaram aicināt, tas nav reāli, taču ideāli būtu, ja vienmēr varētu izvēlēties ekoloģiski tīrus produktus.

-     Runājot par veselīgiem ēdieniem, kā ir ar diētām. Kam ir jāpievērš pastiprināta uzmanība ievērojot jebkāda veida diētas?

-     Skatoties, ko katrs saprot ar vārdu diētas. Diētas daudziem saistās tikai ar svara zaudēšanu, bet tik pat labi diēta var būt arī svara palielināšanai, tik pat labi diēta var būt arī pie aknu, pie nieru slimībām, pie sirds asinsvadu slimībām. Tā kā diētas nav tikai tās, ko ar šo vārdu saprot pārsvarā jaunās meitenes, ka tās ir tikai tievēšanai – kaut kādas rīsu diētas vai citas. Diētas principā ir plašākā nozīmē jau ir kā dzīves veids, kas ietver gan uzturu, gan ēšanas paradumus – to kā mēs ēdam. Un ir arī atsevišķas slimības, pie kurām diētu ievērošana ir diezgan stingra, piemēram, pie nieru slimībām, kur ir jāzina ļoti daudz diētas noteikumu.

-     Bet kā ir ar diētām, kas meitenēm jau kļūst slimīgas?

-     Nu jā, ja runājam par anoreksiju un bulīmiju – tās jau ir psihiskas saslimšanas. Tās vairs nav diētas. Tas notiek, ja galvā jau rodas domas par to, ka cilvēks, skatoties uz sevi, jūtas resns neatkarīgi no tā vai tas tā ir vai nav. Bet tās jau vairs nav diētas – tās ir psihiskas saslimšanas, psihiski traucējumi visu pirms jau smadzenēs.

-     Un kā ir ar diētām – tās iepriekš kaut kā ir jāplāno, vai vienkārši vairāk jādomā par to, kas tieši tiek ēsts. Kas būtu tas galvenais?

-     Galvenais noteikti ir pēc iespējas vairāk padomāt par to, ko mājās var gatavot. Protams, neapšaubāmi tas viss iet kopā roku rokā ar fiziskām aktivitātēm. Jo fiziskās aktivitātes šobrīd daudziem ļoti pietrūkst un īpaši tas mūsdienās ir novērojams arī jauniem cilvēkiem. Tāpēc – diēta viena pati, tas vēl nebūs nekas, ir jāpievērš uzmanība fiziskajām lietām – aktivitātēm.

-     Vai Jums ir arī kāda īpaša diēta, ko varētu noteikti ieteikt cilvēkiem, kas vēlētos nodzīt lieko svaru? Kaut kas tāds, ko Jūs noteikti ieteiktu izmēģināt!

-     Tādas īpašas diētas es neiesaku. Es iesaku saprast un izprast to, ko dod katrs produkts, jo viena vai otra konkrēta diēta agri vai vēlu apnīk un pēc tam īstenībā svars var nākt ātri atpakaļ pat ar uzviju.

-     Zināms, ka ir cilvēki, kas mēģina tās ievērot – kad mainās mēness, tajā dienā neēd, bet dzer tikai daudz šķidrumu. Kā Jūs komentētu šīs ūdens dienas?

-     Īstenībā es uzskatu, ka tā ir ļoti laba lieta, ja to tā var ievērot šad un tad. Un īpaši, ja tas sakrīt ar mēness fāzēm, tad tas ne pavisam nav slikti. Tas ir tā – ja cilvēks ir, jo sevišķi, brīvdienās, kādos piknikos tā vairāk ēdis, tad nav slikti, ja ir kāda diena, kad viņš neko neēd, bet daudz lieto šķidrumu. Tas, protams, nav jādara vairākas dienas pēc kārtas, taču šad un tad, piemēram, reizi nedēļā vai vienu dienu divās nedēļās – tas tiešām noder!

-     Un kā ir ar izslavēto ābolu etiķi? Vai tas palīdz notievēt, ja to lieto katru dienu? Vai tas nekaitē kuņģim, jo izklausās traki – etiķis.

-     Tas var gan kaitēt kuņģim. Es nezinu nevienu, kas būtu ar etiķa palīdzību notievējis, es domāju, ka drīzāk vajadzētu domāt par salātiem, gatavot salātus ar citronu vai kādu skābāku augli, tas noteikti būtu daudz labāk kā dzert ābolu etiķi un gaidīt panākumus.

-     Kā Jūs pati sevi uzturat labā formā?

-     Pirmkārt, es jau to nemaz nedrīkstētu nedarīt, jo tad diezin vai pie manis cilvēki nāktu konsultēties. Otra lieta – es piedomāju pie tā, ko es ēdu un pats svarīgākais laikam ir tas, ka, ja nu kādu reizi tomēr sanāk apēst kaut ko vairāk, tad pēc tam ir jābūt reizēm, kad tu apēd atkal mazāk. Kā arī noteikti ir fiziskās aktivitātes – man pašai patīk trenažieru zāle. Tas jau nu ir tā – kas nu katram labāk patīk, vairāk interesē, man tā ir trenažieru zāle. Protams, ar katru gadu jau tā vielmaiņa aktīvāka nepaliek, tad ir tā – jo cilvēks paliek vecāks, jo mazāk viņš var atļauties kalorijas apēst, tāpēc ir jādomā par to visu. Bet nu katrā ziņā kopumā es to visu varētu nosaukt par dzīves veidu, par ko arī būtu jādomā.

Komentāri (12)

Interesē šī tēma? Pievieno favorītiem!
Aļona
Ziniet, es piekrītu visam, ko diētas ārste Neimane pastāstīja par diētām!!! Viennozīmīgi, vislabākā diēta ir veselīgs dzīvesveids ( pareiza domāšana, labs miegs, pareizs uzturs un nedaudz fizisku aktivitāšu katru dienu). Un tas arī ir viss noslēpums!!! Bet, ja cilvēkam kaut kas fizioloģiski nav kārtībā, tad vainu vajadzētu meklēt "galvā."
23.09.2008. plkst. 14:15
Inese
Manuprāt, Lolita pati uzskata sevi par gudru, bet atbildes ir apkat tik!ta ari es varu atbildet.
27.02.2008. plkst. 14:49
Ar ūdens diētām arī es neaizraujos,
27.10.2007. plkst. 18:40
man arī nav īpašas diētas ko ievērot ,jo tāpat lietoju tikai veselīgu uzturu ;
16.10.2007. plkst. 11:16
Un ko vēl būtu jāmāca skolās Lolita?
12.10.2007. plkst. 16:51

Visi komentāri

Pievienot komentāru

 Reģistrējies


Translate

Šodien

2019. gada 16. septembrī Vārdadienas svin:

Autorizācija

Reģistrēties

Aizmirsi paroli?

e-jaunumi

Saņem portāla jaunumus e-pastā.

Interesanti fakti

Visefektīvākais līdzeklis, lai pamostos, ir nevis kofeīns, bet āboli

Pasākumi

Ivo Fomins izdos labāko dziesmu izlasi

Nākamās nedēļas sākumā mūzikas veikalos nonāks Ivo Fomina labāko dziesmu izlase, kurā apkopotas pavisam 18 dziesmas, kuras spēlējušas nozīmīgu lomu dziedātāja karjerā. Albumā būs...