Trenažieri un parastie svari – kurš kuru?

Trenažieri un parastie svari – kurš kuru?

Vai kādreiz strādājot ar, piemēram, Smita trenažieri, esat pieķēris sevi šaubāmies par šī trenažiera efektivitāti? Varbūt labāk ir izmantot parastos svarus, lai trenētu spēku un izturību? Abiem – gan parastajiem svariem, gan trenažieriem – ir savi plusi un mīnusi. Galvenais ir apzināties, kas tieši konkrētā situācijā jums ir nepieciešams.

Trenažieri
Ieejot zālē, acis vispirms piesaista dažādās ierīces, kas domātas konkrētām muskuļu grupām. Jūs sēžat, guļat vai stāvat un ļaujat tām kustēties, vienlaikus radot pretestību, citiem vārdiem sakot – jums tikai atliek stumt vai celt. Trenažieri ir lieliski piemēroti iesācējiem, jo darbojoties ar tiem, cilvēks nejūt bailes un diskomfortu – ir vienkārši izvēlēties sev piemērotu svaru un sekot trenažiera kustībai, kas vienmēr ir pareiza un garantē labu muskuļu grupas trenēšanu. Tā kā iesācējiem pieredze ir neliela, darbojoties ar trenažieriem, ir krietni mazāks risks iedzīvoties savainojumos.

Plusi
Trenažieriem ir vairāki plusi:
Īsāki treniņi – tā kā jums atliek tikai sēdēt iekārtā un izvēlēties smagumu, jūs treniņu varat veikt krietni ātrāk. Mainīt vingrojumus varat, pārvietojoties no viena trenažiera uz otru, līdz ar to nav jānodarbojas ar, piemēram, svara pievienošanu stienim un citu hanteļu meklēšanu.
Samazināts savainojumu risks- tas ir ļoti svarīgi iesācējiem, jo parasti tie neaprēķina savus spēkus un vēl nav izkopuši pareizo tehniku, kas ir vitāli svarīga, cilājot parastos svarus. Savainojumos viegli iedzīvoties, kustības veicot nevis tā, kā tas ir vajadzīgs, bet gan tā, kā mums ir ērtāk – trenažieri to darīt neatļauj.
Vienkārša izmantošana – vairums trenažieru ir ļoti vienkārši, tāpēc nav nepieciešama personīgā instruktora palīdzība. Atliek tikai izlasīt pie iekārtām piestiprinātās instrukcijas kartes, vai arī pavērot kādu, kurš ar trenažieri strādā ilgāku laiku.
Tie ir noderīgi, atkopjoties no traumas – ja jums ir nopietna trauma, trenažieris nāks talkā, jo tie nodarbina tikai vienu muskuļu grupu, līdz ar to savainotais muskulis paliks mierā. Līdz ar to trenažieri jums atļaus būt labā formā pat atveseļošanās procesā.

Mīnusi
Trenažieriem ir vairāki mīnusi:
Palielināts risks iedzīvoties pārslodzes savainojumos – trenažieri samazina risku iedzīvoties traumās, bet palielina iespēju iedzīvoties pārslodzes savainojumos, jo, nodarbinot precīzi vienu un to pašu muskuli katrā reizē, ir viegli iedzīvoties pārslodzē. Izmantojot parastos svarus, tomēr eksistē iespēja vairāk variēt.
Maldinoša izjūta par spēka pieaugumu – izpildīt vingrinājumus ar trenažieri un kaut ko celt ikdienā, ir divas dažādas lietas, tāpēc cilvēki bieži konstatē, ka, neraugoties uz to, ka viņi ceļ aizvien smagākus svarus zāle, ārpus tās viņi nejūtas spēcīgāki. Piemēram, ceļot smagu kasti, jūs nodarbināt vairākas muskuļu grupas vienlaikus, nevis tikai vienu, kā strādājot ar trenažieri. Un, ja papildus iesaistītie muskuļi nav tik attīstīti, tad kastes pacelšana var sagādāt problēmas, lai arī tā ir tikpat smaga, cik svars, ko cilājat trenažierī.
Pārspīlēta drošības sajūta – daudzi domā – ja jau trenažieris pats vada kustības, tad iegūt savainojumus ar to nav iespējams. Pat ja vingrinājumus ar iekārtu izpildāt ļoti rūpīgi, jūs varat pārrēķināties ar ceļamo svaru un tādā veidā iegūt muskuļa sastiepumu vai plīsumu.

Secinājums – strādājot ar trenažieri, arī ir jāapzinās savu iespēju robežas.
Nedabiskas kustības – Smita trenažieris ir ļoti iecienīts vīriešu vidū, tomēr tas ir viens no lielākajiem ļaunumiem zālē. Izpildot pietupienus, tas nepielāgojas konkrēta cilvēka kustībām, līdz ar to liekot izpildīt kustības, kas daudziem nav dabiskas. Cilvēki, kas to izmanto, ir pakļauti muguras savainojumu un ceļgalu traumu riskam. Izpildot pietupienus ar parastajiem svariem, jūs pats izjūtat, kāda kustība jums ir dabiska un piemērota un līdz ar to samazināt risku iegūt iepriekšminētos savainojumus.

Parastie svari
Parastie svari (hanteles un svaru stieņi|) ir alternatīva trenažieriem jūsu spēka treniņu programmā. Ja esat iesācējs, bet jau esat aizvadījis pāris treniņus ar instruktora aptverošām pamācībām, vai arī vairs neesat iesācējs, parastie svari tomēr būtu jūsu labākā izvēle.

Plusi
Parastajiem svariem ir vairāki plusi:
Palielināts stabilizējošo muskuļu izmantojums – darbojoties ar brīvajiem svariem, katrs vingrinājums prasa daudzu papildus muskuļu iesaistīšanos, kuri balsta ķermeni celšanas laikā. Tādi ir, piemēram, dziļākie vēdera muskuļi, Erector Spiane muskuļi un daži kāju muskuļi, kas tiek nodarbināti, ja izpildāt vingrinājumu stāvus pozīcijā. Priekšrocība ir tā, ka jums nav jāuztraucas par atsevišķu šo muskuļu trenēšanu, jo jau esat tos netieši iesaistījis trenēšanas procesā.
Līdzība ar ikdienas aktivitātēm – daudzi vingrinājumi ar parastajiem svariem ir līdzīgi mūsu ikdienas aktivitātēm, tāpēc spēku ikdienas darbiem mēs vairāk iegūstam, darbojoties ar hantelēm, nevis trenažieriem.
Uzlabota līdzsvara izjūta- tā kā vingrojumos iesaistās liela daļa stabilitāti nodrošinošo muskuļu, trenējoties ar parastajiem svariem, uzlabosiet līdzsvara izjūtu un koordināciju. Varat vēl vairāk dažādot treniņus, iesaistot dažādāku aprīkojumu, kas prasa lielāku koncentrāciju un līdz ar to vēl vairāk trenēsiet jūsu līdzsvara izjūtu.
Domāšanas iesaistīšana – strādājot ar parastajiem svariem, jūs domājat par pareizo pozu un rēķināt, cik spēka jums ir atlicis, kā arī cenšaties visu laiku būt līdzsvarā. Tas viss ir nepieciešams ikvienam sportistam un ikvienam, kurš kustas, tāpēc darbojoties ar parastajiem svariem, trenēsiet arī prātu.
Pieejami un lēti – parastie svari ir lieliski tiem, kas bieži ceļo un kam nav regulāras pieejas zālei. Tāpat tos var izmantot tie, kas nevar atļauties iegādāties sporta zāles abonementu. Nopērkot labas hanteles un stieni ar pievienojamām ripām, jūs varat trenēties, pat neizejot no istabas.

Mīnusi
Parastajiem svariem ir vairāki mīnusi:
Palielināts savainojumu risks (ja netiek lietoti pareizi) – izpildot vingrinājumus ar brīvajiem svariem, ir vienkārši veikt nepareizas kustības, kā rezultātā savainojumu risks palielinās. Līdz ar to jums jābūt 100% drošam par to, ko darāt.
Mazāka efektivitāte – ja apmeklējat zāli, kur ir maz hanteļu vai stieņu, jums var nākties uz tiem gaidīt rindā, kamēr citi pabeidz savus vingrinājumus. Ja izmantojat hanteles ar pievienojamiem svariem, var nākties pavadīt ilgāku laiku manot svaru nākamajam vingrinājumam.

Noslēgums
Gan parastajiem svariem, gan trenažieriem ir savi plusi un mīnusi, tomēr parastie svari ir labāka izvēle gandrīz ikvienam. Pat iesācējiem ir jācenšas pēc iespējas ātrāk sākt ar tiem strādāt, jo tā viņi ātrāk redzēs savu treniņu rezultātus. Sākot strādāt ar parastajiem svariem, pirmajos treniņos ir vērts pieaicināt instruktoru, kas parādīs pareizu to izmantošanas specifiku, kā arī sniegs jums padomus treniņu dažādošanai.

Tomēr tas nenozīmē, ka no trenažieriem vajadzētu atteikties pilnībā. Tie ir ļoti derīgi, ja vēlaties mazliet atvilkt elpu no parasto svaru treniņiem, kā arī tad, ja jums nepieciešams zemākas slodzes treniņu periods. Tātad – nākamreiz ejot uz zāli, dodieties tieši brīvo svaru zonas virzienā un rezultāti būs acīm redzami.

Komentāri (8)

Interesē šī tēma? Pievieno favorītiem!
Vislabāk lai āttīstītu koordināciju, spēku un lokanību ir doties uz nodarbībām. Nevis uz aerobiku, bet piem. total body workout, vai body shape, jo treniņs ir uz spēka bāzes, nav nekādas stulbas lēkāšanas, rezultāti ir redzami ļoti ātri, un var iegūt ideālu figūru, regulāri apmeklējot treniņus un piedomājot ko liek mutē :)
04.07.2007. plkst. 12:25
es arii biju kadreiz apmeklejusi trenazieru zalii-bet pectam pametu jo biju parakk nogurusi un vispar ir jasaudze sava veseliba!!
28.06.2007. plkst. 08:47
gribu sev mājās vienu tādu. [trenažieri] :P
27.06.2007. plkst. 18:05
trenēties var arī bez trenežieriem, bet ar tiem ir, protams, interesantāk...
26.06.2007. plkst. 13:57
Wuhuu :D
26.06.2007. plkst. 03:24

Visi komentāri

Pievienot komentāru

 Reģistrējies

Translate

Šodien

2019. gada 20. septembrī Vārdadienas svin:

Autorizācija

Reģistrēties

Aizmirsi paroli?

e-jaunumi

Saņem portāla jaunumus e-pastā.

Interesanti fakti

Bija laiks, kad vīns bieži vien tika izrakstīts kā zāles pret bronhītu un gripu

Pasākumi

Izstāde „Bērns ar eņģeli devās ceļā...”

No 15. aprīļa līdz 16. maijam Latgales Kultūrvēstures muzeja Izstāžu nama Mazajā zālē (Atbrīvošanas alejā 100a, Rēzeknē) skatāma J.Soikāna Ludzas mākslas skolas (JSLMS) audzēkņu...