Joga – visa fiziskā, intelektuālā un garīgā sintēze

Joga – visa fiziskā, intelektuālā un garīgā sintēze

Joga ir sena veselības, filozofijas un garīgās pilnveides sistēma. Straujais dzīves ritms, stress, nogurums, liek mums meklēt veidus, kā harmonizēt šīs lietas un justies labi. Joga ir viens no tiem paņēmieniem, ar kuru palīdzību mēs varam relaksēties, disciplinēt un kontrolēt sava prāta darbību.
Vēsturiski joga tika mācīta tikai tiem, kas varēja pierādīt pilnīgu nodošanos savam guru (skolotājam), un jogas mācībām, atsakoties no laicīgās dzīves un pieņemot askētisku mūka dzīvesveidu. Pirmā sieviete, kas Rietumu pasauli iepazīstināja ar jogas mācību, bija Indra Devi jeb Mataji, ko bieži dēvē arī par Jogas pirmo lēdiju. Šī kundzīte dzimusi 1899. gadā Rīgā, viņa bija arī veselīga dzīvesveida piemērs, jo pat 97 gadu vecumā pasniedza divas jogas nodarbības dienā. Viņa mira 102 gadu vecumā.

Iesaka sākt nodarboties ar jogas vingrinājumiem no 6 līdz 65 gadu vecumam. Ja sāk pēc šā vecuma sasniegšanas, turpināt var neierobežoti.

Nodarbojoties ar jogu, visi smadzeņu viļņi strādā sinhroni, frekvences saskaņojas, - un tas arī ir galvenais. Mūsu ķermenis ir mūsu lielākā bagātība. Jogi uzskata, ka par to ir jārūpējas: saprātīgi jāēd, jātur tas ārēji un iekšēji tīrs, jādod tam nepieciešamais svaiga gaisa un saules daudzums, iespēja nākt saskarē ar zemi, ūdeni, jāveic noteikts daudzums speciālu vingrinājumu, pareizi jāelpo, jāatslābinās un jāatpūšas.
Ja cilvēks katru dienu nevingrinās, ķermenis zaudē lokanību, jaunavīgumu un plastiskumu, kļūst smags, uzkrāj taukus un, kas ir īpaši bīstami, indes, nolietojas un kļūst pieejamas dažādām slimībām.

Jogas vingrinājumi paši par sevi neārstē, tie palīdz organismam nonākt tādā stāvoklī, kad cilvēka paša dabas dotie dziedinošie spēki var veikt savas funkcijas. Ļoti daudzi cilvēki ar jogas palīdzību ir atguvuši veselību un nodzīvojuši ilgu mūžu, kā piemērs tam ir jogas pirmā lēdija.

Jogas vingrinājumus jāizdara uz paklājiņa vai segas. Tos izdara tikai labi izvēdinātā telpā un tukšā dūšā vai 2 – 3 stundas pēc pamatīgākas ēdienreizes, vai 1 – 2 stundas pēc tam, kad esat mazliet ieēdis.
Sākumā vingrinājumus nevajadzētu izdarīt ilgāk par 15 minūtēm, bieži arī atpūtieties, elpojiet tikai caur degumu. Sievietes dažas dienas pēc menstruācijas drīkst izdarīt tikai acu, kakla un atslābināšanās vingrinājumus. Kad grūtniecības laiks sasniedzis 3 mēnešus, atļauti ļoti viegli vingrinājumi (bez vēdera, muguras un kāju muskuļu noslogojuma).

Jogas metode izceļ sekojošus aspektus:

  • attīrīšanos;
  • prāta koncentrēšanos;
  • pareizu elpošanu;
  • līdzsvarošanu;
  • pareizu atbrīvošanos.

Vienu stundu ilgā nodarbībā var atbrīvoties no mugurkaulāja muskuļu sasprindzinājuma, paaugstināt dziļās muskulatūras tonusu, stiprināt saites un locītavas, regulēt asinsriti, kā arī līdzsvarot emocijas un prāta darbību.

Jogas nodarbības ieteicams izpildīt, vismaz sākumā, pieredzējuši pasniedzēju vadībā, taču mēs Jums piedāvājam vingrinājumus, kurus var izpildīt ikviens mājas apstākļos.

Jogas vingrinājumi ikvienam
Vingrinājumi kaklam

  • apsēdieties uz grīdas vai krēsla, aizveriet acis, muguru turiet taisnu;
  • nolieciet galvu uz priekšu un atmetiet atpakaļ kā nedzīvu;
  • pagrieziet galvu pa labi un pa kreisi,
  • apļojiet galvu pulksteņa rādītāja virzienā;
  • apļojiet galvu pretēji pulksteņa rādītāja virzienam.

Katru vingrinājumu izpildiet 4 – 6 reizes. Vairakkārt viegli uzsitiet pa kaklu un muguru, pēc tam noglaudiet. Ar pirkstu galiņiem pamasējiet kaklu, vairākkārt viegli uzsitot pa to ar nesasprindzinātu, pilnīgi atbrīvotu roku.
Vingrinājumi nostiprina kaklu muskuļus, padara spriegāku ādu, novērš veciem cilvēkiem raksturīgo ādas nokarāšanos zem zoda.

Vingrinājumi acīm

acim.jpg - 17.68 KBApsēdieties tāpat uz grīdas vai krēsla. Acis atvērtas, galvu nepagriežot:

  • paskatieties uz griestiem, pēc tam uz grīdu;
  • paskatieties pa labi, pēc tam – pa kreisi;
  • paskatieties uz augšējo labo stūri, pēc tam – uz apakšējo kreiso stūri.
  • paskatieties uz augšējo kreiso stūri, pēc tam – uz apakšējo labo stūri;
  • grieziet acis pulksteņa rādītāja virzienā, pēc tam – pretējā virzienā.

Katru vingrinājumu iesaka izdarīt 4 reizes, pēc tam vairākkārt samirkšķināt acis un aizvērt, lai tās atpūšas. Kad beidzat vingrinājumus, aizsedziet acis ar plaukstām. Ērti apsēdieties pie galda, elkoņus uzlieciet uz spilvena vai grāmatas.
Mugura taisna. Aizveriet acis un aizsedziet ar plaukstām, labās rokas pirkstus pieres daļā, uzliekot uz kreisās rokas pirkstiem.

Šis vingrinājums nomierina nogurušas acis un nervus, nostiprina acu muskuļus. Ja sistemātiski izdarīsiet vingrinājumu gan rītos, gan vakaros, drīz jutīsiet, ka ne tikai uzlabojas redze, bet arī acis kļuvušas skaidrākas un spožākas, plakstiņu āda – elastīgāka. Šis vingrinājums īpaši ieteicams cilvēkiem, kas pavada laiku pie datoriem.

spinal12.jpg - 10.13 KBVingrinājums „šūpošanās”

Apsēdieties uz grīdas, paceliet ceļgalus, pēdas neatraujot no grīdas, ar rokām apņemiet kājas zem ceļgaliem. Saliecieties uz priekšu, tad atslīgstiet uz muguras, pēc tam atgriezieties sākuma stāvoklī. Imitējiet šūpuļkrēsla kustības. Šūpojieties turp un atpakaļ 6 reizes, neiztaisnojot mugurkaulu. Ja šo vingrinājumu izdara vakarā, tas veicina labāku miegu.

tiltins.jpg - 34.14 KBVingrinājums „tiltiņš”

Var izpildīt arī gultā. Apgulieties uz muguras un pēdas pievelciet tuvu ķermenim tā, lai ceļgali paceltos uz augšu. Rokas nolieciet paralēli ķermenim ar delnām uz leju un aizveriet acis. Paceliet gūžas un muguru un vienlaikus dziļi ieelpojiet. Iespējams ilgi aizturiet elpu un iespējami ilgāk izlieciet muguru, cik vien varat. Izelpojot nolaidiet muguru uz grīdas vai gultas. Atkārtojiet 3 – 4 reizes.

Komentāri (12)

Interesē šī tēma? Pievieno favorītiem!
Aļona
Uz jogas nodarbībām var pierakstīties pie Inetas Ķirses (www.alamkara.lv)
13.10.2009. plkst. 23:46
smaidīgā
www.artofliving.lv joga apvienota ar elpošanas tehniku. Ļoti efektīva. uzreiz jūtams fiziskā un garīgā stāvokļa uzlabojums. + vēl zināžanas.... iesaku visiem!
05.02.2009. plkst. 13:40
df
Ar jogu jādarbojas paturot pie sevis prātā mīlestību pret sevi,atcerieties,ka ķermenis jums ir viens,mīliet to
14.11.2008. plkst. 18:35
mazinja
kur tad var iemacities jogu
20.02.2008. plkst. 17:17
Nevaru vien atrast pieredzējušu pasniedzēju ,
19.12.2007. plkst. 10:32

Visi komentāri

Pievienot komentāru

 Reģistrējies

Translate

Šodien

2019. gada 25. augustā Vārdadienas svin:

Autorizācija

Reģistrēties

Aizmirsi paroli?

e-jaunumi

Saņem portāla jaunumus e-pastā.

Interesanti fakti

Lietojot austiņas tikai vienu stundu, paaugstinās baktēriju skaitu jūsu ausī 700 reizes

Pasākumi

Čuku - tuku, čuku tūū, ripo retro tramvajiņš

2.jūlijā Rīgas domes priekšsēdētājs Jānis Birks (TB/LNNK) atklāja
atjaunoto retro tramvaju. Tramvajs regulārus reisus sāks no 3.jūlija....