Lietas, kas jāzina katrai grūtniecei

Lietas, kas jāzina katrai grūtniecei

Uzturs

Mātes organisms nodrošina bērna augšanai un attīstībai visu nepieciešamo, tāpēc veselīgam uzturam ir milzīga nozīme. Maldīgs ir uzskats, ka grūtniecei ir jāēd par diviem!Untitled 27.jpg - 49.26 KB

  • Uzturam jābūt daudzveidīgam un sabalansētam.
  • Olbaltumvielas nepieciešamas šūnu, audu un smadzeņu attīstībai un atjaunošanās procesiem, ogļhidrāti nodrošina organismu ar nepieciešamo enerģiju, lipīdi piedalās nervu sistēmas veidošanā. Neaizstājami ir arī vitamīni un minerālvielas.
  • Grūtniecības laikā tu vari pieņemties svarā pat par 10 – 12,5 kilogramiem. Ja svara pieaugums tevi uztrauc, konsultējies ar savu ārstu vai vecmāti.
  • Izvairies no pārmērīgas kafijas, stipras tējas un kofeīnu saturošu dzērienu lietošanas. Lieto bezkofeīna kafiju un kolu vai arī samazina līdz minimumam šo dzērienu patēriņu.
  • Esi piesardzīga – ēd tikai rūpīgi pagatavotus gaļas ēdienus, pietiekami ilgi vārītas olas, sierus, kuri gatavoti, izmantojot termisko apstrādi – lai mazinātu risku inficēties ar salmonelozi vai toksoplazmozi.
  • Rūpīgi nomazgā augļus, dārzeņus, salātus, lieto pasterizētu vai termiski apstrādātu pienu, izvairies no aknu vai to produktu lietošanas.
  • Grūtniecības laikā var ēst visu, ko kārojas, tikai jāseko, lai organisms tiek nodrošināts ar svarīgām uzturvielām. Olbaltumvielām bagāta ir gaļa, zivis, olas, piena produkti. Īpaši svarīgi uzturā lietot piena un skābpiena produktus – tie ir lielisks kalcija avots. Kalcijs nepieciešams ne tikai mazuļa skeleta un zobiņu veidošanai, bet arī māmiņas veselības saglabāšanai. Ieteicams izvēlēties produktus ar samazinātu tauku saturu – arī kārumus labāk izvēlēties ar zemāku kaloriju daudzumu.


SmēķēšanaUntitled 29.jpg - 37.8 KB

Ja tu smēķē, tad zini:

  • cigaretē ir nikotīna karstās pārtvaices gala produkti, kas cirkulē tavās asinīs – placenta nespēj no tiem pasargāt mazuli!
  • vēl nedzimušais bērniņš nevar izvairīties no indīgo vielu plūsmas – viņš smēķē kopā ar tevi!
  • tiek traucēta mazuļa attīstība – viņam pietrūkst spēka augt lielam;
  • strauji pukst mazā sirsniņa – mazulim ir skābekļa trūkums, ko bez smēķējošas mammas viņam rada arī ārējās vides piesārņojums;
  • skābekļa trūkums var radīt nopietnus bojājumus topošā organisma audos – arī galvas smadzenēs!

Līdzīgas problēmas rodas arī tad, ja tu regulāri atrodies piesmēķētās telpās, ja esi tā sauktā pasīvā smēķētāja. Ja tu pārtrauksi smēķēt:

  • tev izdosies ietaupīt naudu – nopirksi ko sev vai mazulim;
  • tu labi jutīsies grūtniecības laikā un dzemdēsi veselīgu mazuli;
  •  izvairīsies no dzemdību komplikācijām;
  • pasargāsi bērniņu no grūtībām, ko rada elpošanas, gremošanas, sirds un asinsvadu sistēmas traucējumi;
  • tavs mazais uzsmaidīs, kad ņemsi viņu rokās – tu un tavs piens neodīs pēc nikotīna.

Ja netiec galā ar šo paradumu, konsultējies ar savu ārstu vai vecmāti.

AlkoholsUntitled 31.jpg - 49.83 KB

Alkohols ir inde mazulim, tāpēc tev ir svarīgi maksimāli izvairīties no tā lietošanas. Protams, ir gadījumi, kad grūtniecēm rodas nepārvarama vēlme kaut nedaudz pagaršot alu, šampanieti, vīnu. Kā zināms, vēlmju aizturēšana rada negatīvas emocijas, kas arī nevēlami ietekmē mazuļa attīstību. Ko darīt? Ja ļoti vēlaties, iedzeriet mazu malciņu. Sajūti kāroto garšu – un tas būs pietiekami. Taču tas nedrīkstētu būt pārāk bieži.

Ja tev jāpiedalās pasākumā, kur lieto alkoholu:

  • palūdz, lai tev atnes kādu bezalkoholisku dzērienu;
  • ja nevēlies, lai kāds pamana tavu atturību, sajauc glāzē kādu sulu ar minerālūdeni, lai tas izskatītos pēc kokteiļa – tā tu novērsīsi apkārtējo uzmanību.


MedikamentiUntitled 33.jpg - 27.15 KB

Virkne medikamentu, kā arī medicīniskas manipulācijas tev nav ieteicamas un ir pat kaitīgas.
Nekad nelieto medikamentus, kuru ietekme uz grūtniecību tev nav zināma!
Iegādājoties medikamentus aptiekā, konsultējies ar farmaceitu par iespējamo ietekmi uz grūtniecību!
Ja tev nepieciešama ārstēšana vai rentgena izmeklējumi, brīdini mediķus par savu grūtniecību!
Apmeklējot zobārstu, atgādini par tev piemērotu atsāpināšanas metodi!
Ja tev nepieciešama kāda medikamenta regulāra lietošana, laikus konsultējies ar savu ārstu!
Esi piesardzīga lietojot dabiskos un homeopātiskos līdzekļus – ne visi no tiem ir ieteicami grūtniecēm!
Arī tādi speciālisti kā kosmetologs, masieris un frizieris ir jābrīdina par tavu grūtniecību, lai viņi varētu izvēlēties piemērotākos procedūru veidus un līdzekļus.
Piesardzība nav slimīgas un pārspīlētas emocijas – tu esi pietiekami pašapzinīga, lai spētu rūpēties par sevi un mazuli.

Darba apstākļiUntitled 35.jpg - 47.42 KB

Ja tavs darbs ir saistīts ar ķīmiskām vai svinu saturošām vielām, radiāciju, rentgena starojumu, paaugstinātu vibrāciju un smaguma celšanu, tev ir neatbilstoši darba apstākļi grūtniecības veiksmīgai norisei. Regulāri pakļaujot sevi šo apstākļu iedarbībai, tu riskē ar savu un mazuļa veselību, tāpēc nekavējoties konsultējies ar savu ārstu, darba devēju un profesionālo arodbiedrību. Darba devējam jānodrošina tevi ar piemērotu nekaitīgu dabu, neietekmējot tavu algu. Ja tā nenotiek, tas nozīmē, ka darba devējs tevi apzināti pakļauj veselības un dzīvības riskam, un tev ir tiesības attiecīgi rīkoties.

Fiziskās aktivitātesUntitled 37.jpg - 33.12 KB

  • Grūtniecība nav šķērslis fiziskai aktivitātei – tā pat ir nepieciešama. Ieteicamas ir grūtnieču grupu nodarbības – tajās darboties ir jautrāk un komfortablāk. Tu vari soļot, vingrot, peldēt, braukt ar riteni – darīt visu, kas sagādā patiesu prieku un nerada diskomfortu un nepatīkamas izjūtas.
  • Ja neesi bijusi īpaši aktīva pirms grūtniecības, dozē slodzi un nepārpūlies!
  • Ja tev nav laika ikdienas fiziskajām nodarbībām, pietiks ar aktīvu izkustēšanos trīs reizes nedēļā. Tas ir vairāk, nekā nekas.
  • Izvairies no slodzes karstā vannā vai pirtī. Pirts ir ieteicama grūtniecēm, kuras to jau agrāk ir izmantojušas regulāri, taču ieteicamā temperatūra tajā ir 60 – 80 grādi.
  • Fizisko aktivitāšu laikā lieto pietiekami daudz šķidruma.
  • Peldēšana labā baseinā vai tīrā dabiskā ūdenskrātuvē ir ļoti ieteicama. Peldes arī palīdz regulēt svara pieaugumu.
  • Ja tu vingro grupā, konsultējies ar treneri un informē par savām izjūtām.
  • Aktīva nodarbošanās nodrošina enerģijas pieplūdi un dzīvesprieku – izmanto to.


Komentāri (3)

Interesē šī tēma? Pievieno favorītiem!
sofija
Tiesam labi aprakstits esmu jau 3ned ceru ka tas noderes...liels paldies ka ir cilveki kas intresejas par to visu un dod padomus talak!
27.06.2015. plkst. 23:26
Diāna
Patiešām labi aprakstīts man kā topošajai māmiņai kāreiz tāda informācija noderēs
01.05.2015. plkst. 00:05
Judīte
Paldies par labo rakstu. Biju meklējusi izmeļošāku info par kafijas lietošanu, bet atradu to citur - http://www.inbrain.lv/kafija-grutniecibas-laika/
20.01.2015. plkst. 00:14

Visi komentāri

Pievienot komentāru

 Reģistrējies

Translate

Šodien

2019. gada 20. septembrī Vārdadienas svin:

Autorizācija

Reģistrēties

Aizmirsi paroli?

e-jaunumi

Saņem portāla jaunumus e-pastā.

Interesanti fakti

Ja jums vairs neslāpst, tas var nozīmēt, ka jums nekavējoties jāpadzeras, jo, kad cilvēka ķermenis atūdeņojas, tas „atslēdz” slāpju mehānismu

Pasākumi

Latvijas lielākie sporta svētki – grāmatā!

Trīs dienas pirms Pekinas Olimpisko spēļu atklāšanas Olimpiskajā sporta centrā tika prezentēta Latvijas II Olimpiādes grāmata. Tā kļuvusi par savdabīgu „ceļamaizi”, lai iedvesmotu...