Nātrijs

Nātrijs

Nātrijs ietilpst daudzu gremošanas sulu, asins un audu sulu sastāvā. Tam ir liela nozīme arī organisma ūdens „saimniecībā”. Dienā pieaugušam cilvēkam vajadzīgs 4-5g nātrija, kas atbilst 10-13g vārāmās sāls. Augu valsts produktos nātrija ir mazāk nekā dzīvnieku valsts produktos. Nātriju uzņem arī ar vārāmo sāli, ko cilvēki tā pieraduši lietot, ka bez tā grūti iztikt. Vārāmā sāls tiek izlietota gremošanas sulu veidošanai, tā aiztur organismā ūdeni un tāpēc karstumā samazina svīšanu. Vārāmās sāls patēriņš stipri atkarīgs no pieraduma, un, ja to neprasa nieru, sirds vai aknu saslimšana, tas no uztura nav jāizslēdz. Veselam cilvēkam dienā vajadzīgs 15g vārāmās sāls, karstā klimatā vai karstos darba apstākļos 20-25g. Arī pie stiprām caurejām organismā pieaug vārāmās sāls patēriņš.

Komentāri (8)

Interesē šī tēma? Pievieno favorītiem!
es
vera daudz spams
01.07.2010. plkst. 17:06
Kā lai izvairās no sāls? Būs grūti, jo apmēram 65-85 % sāls dienas normas ir pievienoti gatavajiem ēdieniem. Ja maltītes regulāri ietur ārpus mājas, ierobežot sāls uzņemšanu ir gandrīz neiespējami. Sāls tiek pievienots maizei, sviestam, sieram, dažādiem gaļas un zivju konserviem, desām, žāvējumiem. Pietiek apēst pāris šķēļu maizes ar sviestu un žāvētu gaļu, kad sāls dienas norma jau apēsta. Reizēm izbrīnu rada fakts, ka pat auzu putrai brokastīs kafejnīcās tiek pievienots sāls. Reizēm produkts pēc garšas neliekas sāļš, bet īstenībā satur slēpto sāli, kas uz etiķetes norādīts kā nātrijs. Tieši nātrijs veido apmēram 40% sāls masas un ir neveselīgākā sāls sastāvdaļa. Dienas nātrija devai nevajadzētu būt lielākai par 2,3 gramiem. Pērkot pārtiku, rūpīgi jāizpēta etiķete. Tur parasti var atrast informāciju, cik sāls satur 100 gramu produkta. Ja nātrijs pārsniedz pusgramu no šiem 100 gramiem, to uzskata par augstu sāls koncentrāciju produktā.
26.04.2008. plkst. 17:32
Pilnīgi bez sāls iztikt nevar, jo tas saista organisma audos ūdeni. Savukārt pārdozējot sāli, var būt viegla tūska, paaugstināties asinsspiediens, iespējami alerģijas saasinājumi un sāls regulāra pārdozēšana var pat izraisīt hipertensiju jeb ilgstoši paaugstinātu asinsspiedienu. Lai tas nenotiktu, uzturā vairāk jālieto dārzeņi, ogas un svaigi augļi, un tādējādi tiks uzņemts kālijs un magnijs, kas palīdzēs samazināt asinsspiedienu, stiprināt sirds un asinsvadu sistēmu. Bet galvenais - jāsamazina sāls patēriņš!
26.04.2008. plkst. 17:31
Latvijā joprojām valda dažādi viedokļi par sāls normu uzturā, tā svārstās no pieciem sešiem gramiem līdz pat deviņiem gramiem diennaktī.
26.04.2008. plkst. 17:30
Lielbritānijas valdība samazinājusi līdzšinējo sāls patēriņa normu no deviņiem līdz sešiem gramiem diennaktī pieaugušajiem, bērniem iesakot no viena līdz pieciem gramiem atkarībā no vecuma.
26.04.2008. plkst. 17:30

Visi komentāri

Pievienot komentāru

 Reģistrējies

Translate

Šodien

2019. gada 22. oktobrī Vārdadienas svin:

Autorizācija

Reģistrēties

Aizmirsi paroli?

e-jaunumi

Saņem portāla jaunumus e-pastā.

Interesanti fakti

Par spīti stereotipiem, saldais ēdiens maltītes sākumā nemaz nav tik kaitīgs. Kā uzskata daži dietologi, torte vai kūka var nospēlēt savdabīgu antiaperitīva lomu, nomierinot „vilka apetīti”. Viss ir atkarīgs no tā, cik izsalcis esat un cik sen esat pēdējo reizi ēdis. Ja ir izlaista kāda ēdienreize, uzsāciet maltīti ar dažiem šokolādes gabaliņiem, pāris konfektēm, tortes gabaliņa, dažām karotēm ievārījuma vai saldējuma. Tas paātrinās glikozes piesātināšanos asinīs, samazinās bada sajūtu un pasargās no pārēšanās

Pasākumi

Soloģitāristu duelis klubā "Rock’n’Riga"



16.jūlijā Rock’n’Riga aicina uz otro soloģitāristu dueli. Šī dueļa
dalībnieki ir: Arians Seviško, kurš stāsies pretim Paulam Ruško, bet otrajā
pārī spēkiem mērosies Jānis...