Papilduzturs un tā nozīme spēka treniņos

Papilduzturs un tā nozīme spēka treniņos

Jautājumi, kuri saistīti ar medicīnisko preparātu pielietošanu sportā jau sen piesaista gan profesionālo sportistu, gan arī sportistu amatieru uzmanību. Vai ir pieļaujama un cik lietderīga ir ārstniecisko līdzekļu izmantošana augstu sportisko rezultātu sasniegšanai? Vai tas nav bīstami sportista veselībai? Vai tomēr ir iespējams pielietot nekaitīgus preparātus un to kombinācijas? Šajā rakstā lasi par dažādiem atjaunošanās līdzekļiem, fizisko un psihisko darba spēju stimulatoriem, pieļaujamajām devām, to pielietošanas ilgumu un biežumu.

Tālāk apskatīsim speciālās metodes un līdzekļus, kas veicina organisma atjaunošanos procesus, un kuras varētu rekomendēt spēka sporta veidos.

Pirmkārt, tā ir pareiza un racionāla treniņprocesa organizācija. Tā ir zinātniski pamatota dažādas iedarbības slodžu apjoma un intensitātes variēšana.

Otrkārt, mērķtiecīgas fizioterapijas metožu pielietojums, kas būtiski veicina atjaunošanās procesus organismā – masāža, adatu terapija, u.c. Pareizi pielietojot šos līdzekļus, ir iespējams atbrīvoties no sasprindzinājuma pēc treniņa, tādējādi veicinot pilnvērtīgu muskuļu atjaunošanos.

Tomēr galvenie un visiedarbīgākie ir līdzekļi, kas palīdz organismam pēc dažkārt šokējošām treniņslodzēm atjaunoties, un bez kuru iekļaušanas savā arsenālā nevar iztikt neviens spēka sporta veida pārstāvis. Tie, pirmkārt, ir atļautie (nav iekļauti dopingu sarakstā) farmokoloģiskie preparāti, otrkārt, specializētais papilduzturs ar paaugstinātu bioloģisko uzturvērtību.

Atjaunošanās līdzekļu klasifikācija spēka sporta veidiem (kultūrisms, svarcelšana, u.c.)

  • Aminoskābju preparāti un proteīna produkti ar paaugstinātu bioloģisko vērtību
  • Vitamīni
  • Anabolizējošie līdzekļi
  • Organismu attīrošie līdzekļi
  • Kapilārās asinsrites stimulatori un hemostimulatori
  • Imūnkorekcijas līdzekļi
  • Augu un dzīvnieku izcelsmes adaptogēni

Aminoskābju preparāti un proteīna produkti

Olbaltumvielas ir muskuļu audu galvenais būvmateriāls, savukārt struktūrkomponents, no kā tiek būvētas olbaltumvielas, ir aminoskābes. Nonākot ar uzņemto barību kuņģī un zarnu trakta sistēmā, olbaltumvielas sadalās atsevišķās aminoskābēs, kuras tiek uzsūktas asinīs.

Olbaltumvielām bagāti ir sekojoši produkti: liesa gaļa, zivis, vājpiena biezpiens, olu baltumi, rieksti, pākšaugi, kā arī ēdieni, kas pagatavoti no tiem.

Atlētiskajos un spēka treniņos vismaz 50% no panākumiem (valda pat viedoklis, ka 70%) ir atkarīgi no sabalansēta, olbaltumvielām bagāta uztura. Tipisku cilvēka uzturu veido 45% ogļhidrātu, 10% olbaltumvielu, 45% tauku. Sportistam nav jēgas sevi mocīt atlētiskajos treniņos, ka šī attiecība nav vismaz šāda: ogļhidrātu 55 – 60%, olbaltumvielu 20 – 30%, tauku 10 – 15%. Pretējā gadījumā rezultāti nebūs, vai tie būs nenozīmīgi.

Ikdienas kvalitatīva proteīna devai jābūt vismaz 2,5 grami uz katru sava personīgā svara kilogramu. Tikai tāds proteīnu daudzums nodrošinās pret katabolismu (organisma bioloģisko procesu kopums, kuros noārdās komplicētas organiskās vielas), kas ir nopietnākais ienaidnieks muskuļu augšanas procesam. Ar parasto uzturu tādu daudzumu proteīna ir grūti uzņemt, tāpēc atlēti lieto papilduztura preparātus – dažādus proteīna maisījumus.

Tālāk pievērsīsimies ogļhidrātiem - tie mēdz būt vienkāršie un kompleksie. Vienkāršie ir cukurā un augļos, ko organisms viegli uzņem un pārstrādā. Kompleksie ir kartupeļos, rīsos, kā arī daudzos citos dārzeņos, ko organisms pārstrādā daudz ilgākā laika posmā.

Ogļhidrāti ir spējīgi dot organismam enerģiju tūlīt pēc to uzņemšanas, sākumā tie pārvēršas glikozē, kura, nonākot asinīs, veicina muskuļu saraušanos un glikoigēnā, kurš uzkrājas muskuļos un aknās, lai tiktu izlietots ilgāk.

Mūsu galvenais uzdevums – uzņemt ar barību tik daudz ogļhidrātu, lai glikoigēna „krātuves” vienmēr būtu pilnas. Brokastīm vajadzētu būt visbagātākajām ar ogļhidrātiem, savukārt olbaltumvielas vairāk centieties uzņemt vakarpusē. Ļoti efektīvi ir vēlu vakarā izdzert glāzi koncentrēta proteīna ar augstu olbaltumvielu saturu. Tas nenoslogo gremošanas sistēmu, bet dod pietiekami daudz nepieciešamo vielu sekmīgai atjaunošanās programmai.

Tālāk apskatīsim enerģētiskā uztura svarīgākos atklājums. Viens no tiem ir kreatīns. Kreatīns ir aminoskābju un vitamīnu savienojums un pamatoti tiek uzskatīts par efektīvāko sportistu papilduzturu, spēka sporta veidos, kur slodze ir īslaicīga, galvenais enerģijas avots ir muskuļu šūnu enerģētiskie resursi. To pamatā ir ATF (adenozīntrifosforskābes) reakcijas. Kreatīna papilduzturs ir tiešā saistībā ar šo procesu un palielina ATF daudzumu muskuļu šūnās, līdz ar to muskuļi spēj sarauties spēcīgāk un ilgāk, kā arī palielina spēka anaerobos vingrinājumos, palielina muskuļu šķiedras un muskuļu šūnas, piesaistot papildus šķidrumu, palielina ķermeņa svaru un proteīna sintēzi muskuļos, uzlabo darbaspējas īsās augstas intensitātes slodzēs un samazina pienskābes veidošanos muskuļos slodzes laikā.

Optimālā dienas deva – 5 g kreatīna pulvera (1 tējk.). Vienā kilogramā liesas liellopu gaļas ir tikpat daudz kreatīna, cik tējkarotē kreatīna pulvera!

Pilnībā izslēgt taukus no sava uztura nedrīkst. Tie ir nepieciešami organismam dažu hormonu izstrādāšanai, kā arī enerģijas nodrošināšanai ilgstošas slodzes gadījumā. Savā uzturā priekšroku jādod nepiesātinātajiem taukiem.

Vitamīni

Vitamīni – tās ir organiskas vielas, ko mēs uzņemam kopā ar barību. Vitamīni nav enerģijas avots un neveicina muskuļu masas pieaugumu, tie organismā veic katalizatora funkcijas. Izšķir ūdenī šķīstošos un eļļā šķīstošos vitamīnus. Pirmie neuzkrājas organismā, bet kopā ar ūdeni izskalojas no organisma, tie jālieto ikdienā ( C, B1, B2, B6, B12).

Taukos šķīstošie vitamīnus organisms uzkrāj, tāpēc tie jālieto retāk (A, D,E,K).

Lietojot pilnvērtīgu uzturu, organisms ar vitamīniem tiek nodrošināts. Tomēr pēc intensīvām slodzēm prasības pēc tiem pieaug, kad treniņslodzes tiek kāpinātas, nepieciešamas vitamīnu preparātu papildpiedevas, sevišķi svarīgs ir B grupas vitamīnu komplekss, kas pātrina olbaltumvielu uzņemsānu un muskuļu audu pieaugumu. Deva: 25 – 50 mg 3 reizes dienā kopā ar barību. C vitamīns palīdz pie olbaltumvielu uzņemšanas procesiem un vielu maiņas kaulaudos. Deva: 300 – 500 mg. E vitamīns nostiprina muskuļus un savienotājaudus, atveseļo ādu. Veicina asinscirkulāciju muskuļu audos un līdz ar to skābekļa piegādi, kas kavē priekšlaicīgu novecošanās procesus muskulatūrā, kā arī locītavu un saišu nolietošanos. Deva: 50 – 100 mg dienā.

Anabolizējošie līdzekļi

Pie šīs grupas pieskaitāmi dažādas struktūras un izcelsmes farmakloloģiskie līdzekļi, kas pastiprina olbaltumvielu biosintēzi organismā un līdz ar to stimulē muskuļu masas pieaugumu. Kā vienu no efektīvākajiem preparātiem var minēt ekdistēnu, ko iegūst no dabīgām augu izejvielām. Tam piemīt tonizējošam anaboliska iedarbība, to var pielīdzināt anaboliskajiem stereoīdiem, tomēr pētījumi pierādījuši, ka, neskatoties uz steroīdo struktūru, ekdistēnam nav veselībai kaitīgu blakusparādību. Deva: 1 – 3 tabletes 2 – 3 reizes dienā pēc ēšanas intensīvu treniņu periodos. Pielietojuma ilgums: 10 – 20 dienas, pēc tam ieteicams 10 – 15 dienu pārtraukums.

Pie preparātiem ar anabolisku iedarbību pieskaitāms un ieteicams spēka sporta veida sportistiem ir fosfadfens un riboksīns (veicina olbaltumvielu sintēzi organismā, uzlabo perifēro asisnnriti), kālija orotāts (preparāts ar vāji izteiktu anabolisku iedarbību, veicina asinsķermenīšu veidošanos), safinors (paaugstina organisma kopējo tonusu, noņem nogurumu), kobamamīds (pielietojams, ja pārmērīgu fizisko slodžu rezultātā sirds muskulis ir pārslogots), karnitīns vai mildronāts (vitamīnveidīgs preparāts, sekmē aminoskābju sintēzi).


Organisma attīrošie līdzekļi

Treniņi spēka sporta veidos rada īpašus apstākļus aknu funkcionālajā darbībā. Lai novērstu aknu funkcionālās darbības traucējumus, profilaksei ieteicams lietot dabīgos augu izcelsmes preparātus, kas aizsargā aknu šūnas no bojājumiem, kā arī līdzekļus, kas stimulē žults izdalīšanos.

Kapilārās asinsrites stimulatori un hemostimulatori

Spēka periodā, kad notiek muskuļu masas pieaugums, kapilārā asinsrite jūtami atpaliek un nespēj nodrošināt muskuļu audus ar glikozi un skābekli. Šī kapilārā tīkla īpašība aizkavē atjaunošanos procesus spēka periodā un līdz ar to arī pilnvērtīgu turpmāko treniņprocesu. Kultūristi var pielietot preparātus, kas paplašina kapilāra tīklu muskuļos. Tie būtu trentals. Deva: 2 dražejas 3 reizes dienā pēc ēšanas.
Doksiums – deva: 1 tablete 3 – 4 reizes dienā ēšana slaikā vai pēc ēšanas.

Imūnkorekcijas līdzekļi

Šīs grupas preparāti tieši neietekmē muskuļu formēšanās procesus atlētisko treniņu rezultātā. Lai neciestu treniņprocess un starts atbildīgās sacensībās, jāzina, ka eksistē samērā nekaitīgi farmakoloģiskie preparāti imunitātes korekcijai.

Augu un dzīvnieku izcelsmes adaptogēni

Vēl viena līdzekļu grupa, ko iesaka pie intensīvām fiziskām slodzēm, ir tā saucamie adaptogēni. Šos preparātus iegūst no dabīgām augu un dzīvnieku izcelsmes izejvielām, un daudziem no ;šiem preparātiem ir daudzu gadsimtu pielietošanas vēsture.

Kopējā visu adaptogēnu iedarbība uz organismu ir sekojoša - funkcionālo iespēju paaugstināšana pielāgošanās dažādiem sarežģītiem apstākļiem. Adaptogēni praktiski neietekmē organisma funkcijas, bet ievērojami paaugstina fiziskās un garīgās darbaspējas, rada labu garastāvokli, ticību saviem spēkiem.

Pie šiem preparātiem pieder:

  • Eleuterokokka šķīdums – 40% spirta šķīdums 1: 1no eleuterkokka saknēm. Deva: 20 – 30 pilieni 30 minūtes pirms ēšanas, lietošanas ilgums: 25 – 30 dienas.
  • Pantokrīns – 50% spirta šķīduma ekstrakts no maršala, zubra, plankumainā brieža nepārkaulojoši mīksto ragu daļām. Deva: 25 – 40 pilieni vai 1 – 2 tabletes 30 minūtes pirms ēšanas 2 – 3 reizes dienā.
  • Arālijas uzlējums – 70% spirta un Mandžūrijas arālijas sakņu uzlējums (1:5). Arī tabletēs pa 0,05 g. deva: 1 tablete 2 – 3 reizes dienā pēc brokastīm vai pusdienā,. Lietošanas ilgums: 15 – 30 dienas.
  • Žēņ – šeņa uzlējums – 70% spirta un žeņ – šeņa sakņu uzlējums (1:10). Deva: 15 – 25 pilieni 3 reizes dienā pirms ēšanas.
  • Citronliānas uzlējums – 95% spirta un citronlijas uzlējums (1:5). Deva: 15 – 30 pilieni, 2 – 3 reizes dienā 20 – 30 minūtes pirms ēšanas. Lietošanas ilgums: 3 – 4 nedēļas.
  • Leizeja ekstrakta šķīdums – 70% spirta un leizeja sakņu ekstrakts (1:1) deva: 20 – 30 pilieni 2 – 3 reizes dienā.
  • Zeltsaknes ekstrakts – 40% spirta un zeltsaknes šķīdums (1;1). Deva: 5 – 10 pilieni 2 – 3 reizes dienā 15 – 30 minūtes pirms ēšanas.

Par papilduztura iegādi un cenām, interesējies www.1a.lv


Komentāri (17)

Interesē šī tēma? Pievieno favorītiem!
probolan
Labākās tabletes muskuļu masu - http://bit.ly/2fEq6GK
10.11.2016. plkst. 09:10
Romans
Sveiki visiem! Musu tirgu tik daudz dazadas firmas kas piedava uztura bagatinatajus ka nevaru izlemt kas labak kas ne... Varbut kads varetu ieteikt patiesam labus razotajus un vai kads zin vai interneta ir pieejamas kkadas programmas ar kuru palidzibu es varetu noteikt piemerotakus sev produktus? romanich1986@inbox.lv
09.04.2013. plkst. 23:29
Toms
Kur var iegādāties to ekdistēnu? exeg@inbox.lv
16.01.2013. plkst. 21:18
Wapiti
www.organicfood.lv ir šis tas jauns: žeņšeņa saknes škēlītes, pulveri (šitake, reiši, ženšeņs)
18.04.2012. plkst. 18:41
godži
Godži ogas palīdz nostiprināt imunitāti. Jāēd savlaicīgi, rudens nav aiz kalniem: www.goji-ogas.lv
23.08.2011. plkst. 22:11

Visi komentāri

Pievienot komentāru

 Reģistrējies

Translate

Šodien

2019. gada 14. novembrī Vārdadienas svin:

Autorizācija

Reģistrēties

Aizmirsi paroli?

e-jaunumi

Saņem portāla jaunumus e-pastā.

Interesanti fakti

Pēc pārēšanās dzirde kļūst mazāk asa

Pasākumi

12. Starptautiskais garīgās mūzikas festivāls

12. Starptautiskais garīgās mūzikas festivāls norisināsies no š.g. 19. augusta līdz 3. septembrim. Jau tradicionāli Valsts Akadēmiskais koris „Latvija” saviem klausītājiem ir...