Pareiza diēta – ierocis pret sirds slimībām

Pareiza diēta – ierocis pret sirds slimībām

Samazināt risku saslimt ar sirds slimībām var, ieturot pareizu diētu. Patiesībā tas ir vienkārši – jāizvēlas pareizie produkti, kurus ēst, kā arī jāierobežo nevēlamo produktu īpatsvars.

Eiropas perspektīvais vēža un barības vielu pētījums (EPIC) rāda, ka pareizs uzturs aizkavē sirds slimības, jo tā palīdz samazināt vidukļa apkārtmēru vai uzturēt to normas robežās. Ir pierādīts, ka cilvēki ar pārāk lielu vidukļa apkārtmēru krietni biežāk slimo ar sirds saslimšanām.

Saskaņā ar profesora Elio Riboli (EPIC koordinators) sniegto viedokli, labās ziņas ir tās, ka cilvēkam nav jāveic dārgas pārbaudes un jāgaida ilgs laiks, lai noteiktu savu riska pakāpi, jo ikviens pats var izmērīt savu vidukļa un gurnu apkārtmēru.

Ja jums ir „alus vēders”, jums, iespējams, ir jāpalielina fizisko aktivitāšu skaits, jāsamazina alkohola patēriņš un jāveic pārmaiņas savos ēšanas paradumos. Attiecībā uz sirds slimību riska samazināšanu šie pasākumi paveiks brīnumus.

Sirdij kaitīgajos ēdienos ir vielas, kas izraisa iekaisumu asinsvados, radot tajos nogulsnes, kuras var sekmēt sirdslēkmi. Aizvien vairāk pētījumu rāda, ka tieši nepareizi izvēlēta pārtika ir galvenais sirds slimību cēlonis. Pat ja jūs neesat aptaukojies, lielāks vidukļa apkārtmērs risku paaugstina visai ievērojami.

Lūk, pāris ļoti vērtīgu padomu, kas jāņem vērā, ieturot savai sirdij draudzīgu diētu.

Izvēlieties riekstus!

Kadru dienu apēd nelielu daudzumu riekstu. Katru dienu izvēloties dažādu riekstu sajaukumu, ir iespējams uzņemt pienācīgu daudzumu „labo” taukvielu, kas stiprina sirdi. Principā riekstus vajadzētu ēst katru dienu. Mandeles, valrieksti un pistācijas – tie būs labi palīgi cīņā pret sirds saslimšanām.

Samaziniet alkohola patēriņu!

Saprātīgās devās baltvīns un sarkanvīns sniedz labumu sirdij, toties liels alkohola daudzums (sevišķi ballītē patērētais), var izraisīt nopietnas problēmas. Kalorijām bagātais alus arī nav ieteicams pārāk biežai lietošanai, jo pārāk daudzās kalorijas sekmē svara pieaugumu. Ideālais variants – mērens sarkanvīna un baltvīna patēriņš, lai samazinātu sirds slimību risku.

Izvairieties no fasētiem, pārstrādātiem produktiem!

Pārstrādātos ēdienos ir ķīmiski elementi, kas bojā asinsvadus un sekmē sirds slimību rašanos. Ja jūsu mērķis ir sirdi pasargāt, lietojiet uzturā daudz svaigu augļu un dārzeņu, kas satur daudz antioksidantu.

Ftalāti, kas bieži atrodami plastmasas iepakojumā fasētos ēdienos, ietekmē endokrīno sistēmu, veicinot vēdera aptaukošanos, diabētu un sirds slimību rašanos. Šīs vielas vīriešiem pazemina testosterona līmeni, novedot pie metaboliskā sindroma – augsta holesterīna un triglicerīdu līmeņa, vēdera aptaukošanās un CRP līmeņa paaugstināšanās.

Kaitīgas vielas var būt produktos gan plastmasas pudelēs, gan konservu kārbās.

Pilngraudu produktu pozitīvā nozīme

Brūnie rīsi, kviešu pasta un pilngraudi ir krietni labāka izvēle, nekā baltmaize un parastie makaroni, kas ķermenī pārvēršas cukurā. Laba alternatīva bulciņām un smalkmaizītēm ir pilngraudu maizītes ar svaigiem augļiem.

Ja vēlaties, lai jūsu ēdienreizes ir sirdij draudzīgas, tas nenozīmē, ka jāatsakās no saldumiem pavisam. Piemēram, gabaliņš tumšās šokolādes katru dienu ir ļoti ieteicams, jo palīdzēs samazināt tā dēvētā K- reaktīvā proteīna (CRP) līmeni ķermenī. CRP var izmērīt ārsts, un tas pat ir ieteicams, jo tā līmenis norāda uz iespējamību piedzīvot sirdslēkmi.

Izvairieties no MSG (mononātrija glutamāta)

MSG ir atrodams daudzos produktos, jo sevišķi fasētajos. Pētījumi rāda, ka šī viela sekmē aptaukošanos. Mononātrija glutamāts ietekmē smadzeņu aizsardzības mehānismu (tā dēvēto asins-smadzeņu barjeru). Tā rezultātā mehānisms nespēj novērst asins šūnu bojāšanu. Process noved pie tauku uzkrāšanās vēdera zonā, līdz ar to sekmēdams arī sirds slimības. MSG minimāla uzņemšana ir svarīgs priekšnoteikums sirds veselībai.

Pāris reizes nedēļā ēdiet zivis

Omega-3 taukskābes ir vitāli nepieciešamas, lai cilvēks būtu pasargāts no sirds slimībām un infarktiem. Omega-3, -6 un -9 taukskābes ir spēcīga kombinācija, kas palīdz uzturēt veselu sirds&asinsvadu sistēmu.

Parasti cilvēks ēd daudz gaļas un uzņem daudz omega-6 taukskābju, izjaucot nepieciešamo līdzsvaru. Valrieksti, sojas pupas un tofu siers, tāpat kā lasis, tuncis, sardīne un makrele, satur daudz omega-3 taukskābju, tāpēc šos produktus noteikti jāēd regulāri. Zivis ēdiet vismaz pāris reizes nedēļā.

Ēdiet daudz vīnogu!

Vīnogas ir ļoti labs palīgs sirds stiprināšanā! Pēdējie pētījumi par pierāda, ka šīs ogas ir vērtīgākas, nekā domāts līdz šim. Tika veikts īpašs eksperiments ar žurkām – tās tika barotas ar ēdienu, kam bija augsts sāls saturs. Rezultāti pierādīja, ka vīnogas ir tik iedarbīgas, ka spēj mazināt sāls kaitīgo ietekmi un cīnās pret paaugstinātu asinsspiedienu.

Panākumu atslēga – sabalansētība

Fiziskas aktivitātes un pārdomāta, sirdij draudzīga diēta ļauj dzīvot ilgāk, justies labāk un aizsargāt sirdi. Vai tas nav tā vērts?

Komentāri (1)

Interesē šī tēma? Pievieno favorītiem!
Dita+Peteris
Paldies par derígiem un labiem padomiem,daudz ko uzzinájam no jauna un tas liks mainít ieradumus un uzturu ,sáksim veselígu dzíves veidu pirkárt ar veselígu uzturu....PALDIES par visu
30.05.2012. plkst. 15:19

Visi komentāri

Pievienot komentāru

 Reģistrējies

Translate

Šodien

2017. gada 18. augustā Vārdadienas svin:

Autorizācija

Reģistrēties

Aizmirsi paroli?

e-jaunumi

Saņem portāla jaunumus e-pastā.

Izsaki viedokli

Vai Tu vēlies, lai sadaļa "Iegūsti ideālu figūru" tiktu atstāta arī pēc konkursa beigām?

Interesanti fakti

Sausās brokastis ir bagātas ar šķiedrvielām, vitamīniem un daudzām minerālvielām (dzelzi)

Pasākumi

Ellas dziesma skan automašīnās visā Skandināvijā!

Viena no vadošajām Skandināvijas mūzikas izlašu kompānijām TMC sadarbībā ar Edel Records savā jaunajā, speciāli autobraucējiem domātajā dziesmu izlasē “Tuning Hitz 5” iekļāvusi...