Faktori, kas jāņem vērā, zaudējot svaru

Faktori, kas jāņem vērā, zaudējot svaru

Ļoti izplatīts ir teiciens, ka svara zaudēšanu patiesībā veicina vienkāršs matemātisks aprēķins – uzņemtās kalorijas mīnus patērētās kalorijas. Sadedzini vairāk kaloriju, nekā apēd, un zaudēsi svaru. Bet vai tiešām tas ir tik vienkārši?

Patiesībā kaloriju skaitļi nav vienīgais faktors, kas jāņem vērā, zaudējot svaru. Šajā rakstā ietverti pieci svarīgi aspekti, kas jāievēro diētas procesā, ja ir vēlēšanās sasniegt labus rezultātus. Iekļaujiet šo informāciju savā treniņu un diētas ikdienā. Rezultāti neizpaliks!

1 – Apēstā ēdiena termiskais efekts (TEF)

TEF atspoguļo enerģijas apjomu, kas nepieciešams ēdiena barības vielu sagremošanai, uzsūkšanai un asimilācijai, kā arī enerģiju, kas iztērēta centrālās nervu sistēmas stimulējošā efekta radīšanai uz vielmaiņu ēdiena sagremošanas procesā.

No trim galvenajām uzturvielām vislielākais TEF raksturīgs proteīnam. Jo vairāk proteīna ēdat, jo vairāk kaloriju tiek dedzināts.

2 – Šķiedrvielu daudzums ēdienā

Dēļ sava ķīmiskā sastāva, šķiedrvielas tiek klasificētas pie ogļhidrātiem, taču atšķirībā no tiem, tās ir nesagremojamas uzturvielas. Lai arī grams šķiedrvielu satur 4 kalorijas, tās netiks sagremotas un līdz ar to neuzsūksies.

Tātad, ja jūs apēdīsiet 300 kalorijas ar sarkanajām pupiņām (produkts, kurā 1/3 kaloriju daudzuma nāk no sķiedrvielām), apmēram 100 kalorijas izies cauri jūsu gremošanas sistēmai nepārstrādātas.

3 – Ēdiena glikēmiskais un insulīna indekss

Glikēmiskais un insulīna indekss ir rādītāji, kas norāda, cik ātri noteikts ogļhidrāts nonāk asinīs kā cukurs, un cik daudz insulīna ir nepieciešams, lai šo cukuru no asinīm izvadītu. Vienkāršiem vārdiem runājot, tā ir sekojoša attiecība – jo ātrāk cukurs nonāk asinīs, jo vairāk insulīna ir vajadzīgs, lai to no tām izvadītu. Ja asinīs ir augsts insulīna daudzums, tauku dedzināšana kļūst ievērojami lēnāka, kas nepavisam nav vēlams tiem, kas vēlas iegūt slaidu ķermeni. Nenovērtējiet šo faktoru par zemu.

4 – Dažādās uzturvielas ēdienā

Lai arī insulīna primārā funkcija ir virzīt glikozi (cukuru) skeleta muskuļos, tas nodrošina arī citu uzturvielu transportēšanu uz nepieciešamajiem orgāniem, ieskaitot lipīdus (taukus). Tā kā ogļhidrātu uzņemšana rada insulīna reakciju un tauku uzņemšana asinīs paaugstina lipīdu līmeni, ja abas uzturvielas tiek uzņemtas kopā, tas sekmē izteiktu tauku uzkrāšanos.

5 – Maltīšu apmēri, biežums un ieturēšanas laiks

Lielas, neregulāras maltītes sekmē nepārstrādāto barības vielu uzkrāšanu, jo ķermenis nezina, kad tiks pie nākamās ēdienreizes.

Mazākas, regulāras maltītes sekmēs vielmaiņas paātrināšanos un uzņemto uzturvielu pārstrādi. Ja pirms gulētiešanas uzņemsiet daudz ogļhidrātu, ierobežosiet insulīna darbību un sekmēsiet tauku uzkrāšanos ķermenī miega laikā.

Ja patērēsiet lielāku kaloriju daudzumu dienas pirmajā daļā, šādam, procesam nevajadzētu notikt, jo uzņemtās kalorijas tiks izmantotas dienas aktivitāšu nodrošināšanai ar enerģiju.

Cīnieties pret taukiem!

Kā jau redzams, pat visai neliela kaloriju daudzuma uzņemšana dienā var sekmēt tauku uzkrāšanos ķermenī dēļ: 1) nepareizas ēdienu izvēles; 2) uzturvielu nepareizas kombinācijas un 3) neregulārām maltītēm nepiemērotā laikā.

Lai to ilustrētu vēl skaidrāk, pievērsīsimies nesen veiktam pētījumam, kas analizēja 38 ASV policistu uzturu. Pētījums atklāja, ka, lai arī policisti uzņēma mazāk kaloriju, nekā patērēja, viņiem visiem bija neveselīgs tauku daudzums organismā un pēdējos piecos gados viņiem bija uzkrājies liekais svars.

Ja vienīgais faktors, kas jāievēro, būtu "uzņem mazāk kaloriju, nekā patērē”, šiem policistiem visiem būtu slaidi, veselīgi ķermeņi. Lūk, pāris fakti, kas raksturoja policistus šajā pētījumā:

  1. Tikai 15% no viņu diētas veidoja proteīns – uzturviela ar augstāko TEF rādītāju.
  2. Viņu diētā bija ļoti maz šķiedrvielu.
  3. Vairāk nekā 50% ogļhidrātu viņi uzņēma ar vienkāršajiem cukuriem, kam ir augsts glikēmiskais un insulīna indekss.
  4. Ir skaidrs, ka policisti ir ēduši produktus ar augstu tauku un ogļhidrātu saturu vienlaikus.
  5. Viņi ēda neregulāri – tikai 10% no dienas kaloriju daudzuma policisti uzņēma brokastīs, un vairāk nekā 50% - pirms gulētiešanas.

Tagad jūs redzat, ka panākumu atslēga slēpjas ne tikai pareizā kaloriju skaitīšanā. Lai arī patiesība izrādās mazliet sarežģītāka, jūs varat izmantot šos padomus, lai jūsu pūles nestu labākus rezultātus.

Komentāri (6)

Interesē šī tēma? Pievieno favorītiem!
Notievēšanas tabletes - http://bit.ly/11ZQfnI Es vienmēr biju cietusi no aptaukošanas. Pēc šķiršanām es nolēmu diametrāli izmainīt savu dzīvi. Fitness un Acai Berry. Tā bija mana recepte efektīvai svara zaudēšanai.
01.10.2013. plkst. 09:30
maret
sistēma strādā ļoti labi-10 nedēļās mīnuss 11.2kg bez izsalkuma mokām!
21.03.2010. plkst. 09:52
asda
asdASD
15.03.2010. plkst. 10:36
svars.osso.lv
Šeit pieminēto aspektu ietekme uz kopējo kaloriju bilanci ir niecīga. Bet lai saraksts būtu pilnīgs, pievienosim arī to, ka 1 l ūdens sasildīšanai par 1C nepieciešama 1 kcal. Bingo! - Uzņemtais ūdens ir jāsasilda līdz ķermeņa temperatūrai t.i. 36.6C, tātad 10 litri ledusauksta ūdens dienā un 366 kkalorijas kā ar roku atņemtas. :D
15.03.2010. plkst. 10:36
Jā,šitas labais-jāņem riktīgi vērā!!!!!
10.06.2009. plkst. 11:45

Visi komentāri

Pievienot komentāru

 Reģistrējies

Translate

Šodien

2017. gada 25. aprīlī Vārdadienas svin:

Autorizācija

Reģistrēties

Aizmirsi paroli?

e-jaunumi

Saņem portāla jaunumus e-pastā.

Izsaki viedokli

Vai Tu vēlies, lai sadaļa "Iegūsti ideālu figūru" tiktu atstāta arī pēc konkursa beigām?

Interesanti fakti

Pēc leģendas Noass esot nodzīvojis līdz 950 gadu vecumam. Ja tā ir taisnība, var uzskatīt, ka vīns ir veselīgs dzēriens :)

Pasākumi

Sērijas “Pasaku lāde” ietvaros klajā nāk “Emīls un Berlīnes zēni”

Ar Hipotēku bankas atbalstu kompānija “Platforma Music” klajā laidusi jau devīto sērijas “Pasaku lāde – pirms miedziņš nāk” kompaktdisku, kurā šoreiz iekļauts Ēriha Kestnera...